Grevys Internetside. Artikler og kursusmaterialer online - www.graviton.dk

Carlo Grevy flytter til nyt websted: www.graviton.dk

Facebook - Carlo Grevy: https://www.facebook.com/carlo.grevy

Facebook - Forlaget Pendulum: https://www.facebook.com/forlagetpendulum

UC Viden - publikationer af Carlo Grevy

 

Ny bog januar 2017: Carlo Grevy, Søren Rønhede,  Henrik Kasch og Hanne Søgaard: Skole, livsverden og nye læringslandskaber. Forlaget Pendulum.

 

 

 

Tilbage Startside Op Frem

 CG   best tracker

 

 

Råd og vink til skriftlig eksamen (nogle absolut minimumskrav i den faglige analyse)

 Lærerstuderende, dansk, seminariet

Hent materialet som Word-dokument

 

I vil få udleveret et opgavesæt 24 før eksamen. Til den egentlige eksamen, hvor I sidder og skriver, har I 6 timer. I opgavesættet vil I få opgaver inden for de områder vi har arbejdet inden for, fx en novelle, et digt, et billede, en tekst for børn (for i en læsebog eller noget fra en børnebog). Etc. Her vil I få to hovedopgaver:

 

1. Lav jeres egen faglige analyse af teksten

2. Vurder og analyser den didaktisk.

 

Den første del af opgaven er en basal analyseopgave. Den svarer faktisk til, hvad man skal til studentereksamen. De fleste af denne type opgaver vil kunne løses med en almindelig studentereksamen. Vi har dog også områder som læsning, børneproducerede tekster og børnelitteratur, så her kan man ikke lave analyserne med viden kun fra studentereksamen, men må ind og bruge de vurderingskriterier (en række punkter, som vi har set på), inden for læsning (her skal man så fx vurdere, hvilket princip – altså læsesyn – læsbogen er lavet ud fra (fx elementprincippet eller helhedsprincippet). Hvis der er tale om en børneproduceret tekst, skal man vide noget om, hvilke fejltyper børn har, hvilke måder, man kan give dem vejledning på. Men I har lavet en opgave i børneproducerede tekster, som I kan tage udgangspunkt i. Børnelitteratur: Her skal I typisk vurdere uddrag fra en børnebog – og der kan være tale om, at I skal vurdere bogens egnethed. Hvilken form for adaptation er der fx tale om? (Weinreich).

 

I kan ikke vide, hvad I bliver spurgt om i selve 6-timersprøven. Men man kan næsten regne ud, at det bliver en analyse og vurdering af de tekster, man har fået udleveret. Jeg vil foreslå, at man laver analyser af alle teksterne, således at man er velforberedt, uanset hvilken opgave man får dagen efter.

 

Andre muligheder i punkt 1 (”lav jeres egen faglige analyse af teksten”)

Novelle. Brug analyseredskaber fra skønlitteratur. Brug ikke en forfattercentreret analysemodel (eller tag i hver fald kritisk afstand til den). Brug gerne en nykritiske indfaldsvinkel, hvor teksten er i centrum. Nærlæs. Stikord: tema, fortæller, fortalt tid, fortælletid, synsvinkler,  komposition, tolkning etc. Husk: Fortæl, hvad I får ud af at lægge disse vinkler. Brug eller suppler gerne med en læserorienteret indfaldsvinkel (receptionsteoretisk), eller brug evt. denne indfaldsvinkel i den didaktiske del af opgaven.

 

En novelle kan være placeret i en avis. Her bør massemedievinkler inddrages.

 

Et digt. Brug nykritiske indfaldsvinkler. Se papirer fra fx ”Spring ud”. Nøgleord, fx: tema, komposition, tid, person, metrik. Brug i analyser hovedsageligt begreber, som giver noget i forhold til den pågældende tekst.

 

En avisartikel. Viden om massemedier. Kommunikationsmodellen. Evt. de sproglige funktioner (hvilken af funktionerne dominerer?). Nøgleord, evt.: indhold, budskab, argumentation, afsender, modtager, ydre forhold, situation (fx den politiske), historiske forhold (krig, debat om emnet i pressen i øvrigt).

 

Et billede. Det kan være mange steder, fx i en avisartikel, i forbindelse med novelle, digt, roman, tidsskrift, på internettet. Lav en grundig analyse af billedet, hvis der bliver spurgt om det. Nøgleord: komposition, dynamik, det gyldne snit, farver, kontraster, forgrund, mellemgrund, baggrund.

Uddrag fra en film eller reklame. Nok kun en mulighed i it-forsøgssæt. Brug viden fra massemedier, reklamer, billedanalyse, narrative forløb (noveller). Mv.

 

Andre værktøjer og modeller

Strukturalisme. Aktantmodel og kontraktmodel. Den første kan bruges til at finde temaet – grundtemaet – i en tekst. Det centrale spørgsmål vedrører aksen mellem subjekt og objekt: Hvem vil noget – hvad vil personen opnå? Det er temaet! Men man skal her både kigge konkret og meget tolkende: Vil prinsen blot blive gift med prinsessen? Er hans mål i stedet faktisk at blive accepteret af det omgivende samfund, at opnå status eller at opfylde egne indre behov? Kontraktmodel: Den viser brudene i selve handlingsforløbet – er god til at hænge handlingen op på. Så får man gennemgået handlingsforløbet struktureret og prioriteret i stedet for blot at fortælle, at så sker der det, så sker der det, og det ender med det og det. Kontraktmodellen viser vigtige steder i teksten (forløbet).

 

Sproglige funktioner. Bruges bl.a. til at analysere dialoger. Der kan være dialoger mange steder, fx i en tv-avis, en båndet optagelse (nok ikke aktuel til eksamen), en udskrift af en samtale, fx mellem børn og forældre. En samtale kan man finde i en læsebog, en børnebog, en novelle etc. Der vil altid være tale om, at der er sproglige funktioner – men det vigtige er at finde ud af, hvilken der dominerer! Det er ideen ved at tage disse analyseværktøjer ind.

 

Diskursteori. Siger noget om eksplicitte og implicitte regler om, hvad man kan sige i en samtale, fx. Indhold og form. Når to taler sammen, kan de ikke sige alt – indholdet er begrænset. Det er formen, der begrænser og sætter reglerne, ofte usagte regler. Når man taler med sin chef, tager man ikke alle emner op – diskursen er sat. Nogle gange brydes diskursens regler. Hvilke konsekvenser har det?

 

Magt i sproget. Berg Sørensens analyser af sprogbrug. Hvem taler ned til hvem?

 

Punkt 2 (”vurder og analyser didaktisk”)

Mindst lige så vigtig som punkt 1. Men besvarelsen er ofte kortere. Her skal man sige, hvad ens faglige analyse af teksten kan bruges til i en undervisningssituation. Hav Fælles Mål klar og brug også overvejelserne fra Fremtidens Danskfag. Det grundlæggende spørgsmål er, hvad du vil bruge det pågældende materiale til i undervisningen. Hvis du har skrevet om og analyseret noget om avisartikler, så se, hvad der står i Fælles Mål om det. Se hvad målet er for undervisningen – og fortæl, hvordan du vil omsætte teori til praksis. Vær gerne konkret og giv eksempler på, hvad du vil gøre, hvilke spørgsmål, du vil stille eleverne, hvordan du vil lave et forløb, hvor mange timer, du vil bruge på det etc. Men vær dog hele tiden opmærksom på: Hvad bliver der spurgt om? Din underviser og censor vil sidde og tjekke, om du kan bruge materialet i opgavesættet til noget. De vil spørge sig selv, om du har besvaret det på en måde, så du har et mål (gerne dit eget!) for undervisningen, om du har gjort dig nogle tanker med, hvad du vil med din lærergerning. Hvad vil du have ud af det? Hvad er dit mål? Spørgsmålene i opgavesættet vil have dig til at se på denne dimension.

 

Brug nøgleordnede. Vær meget bevidst om, at censor og vejleder senere sætter flueben ved sådanne ord for at tjekke fagligheden

 

Svar på, hvad der bliver spurgt om i opgaverne. For at bestå skal opgaverne være besvaret. Tjek, at du har svaret på, hvad der er blevet spurgt om. Skriv i indledningen: I denne opgave vil jeg først besvare dette spørgsmål ved at… så vil jeg komme inde på dette spørgsmål…. og besvare det ved at benytte denne metode… til sidst vil jeg svare på dette spørgsmål (det sidste af opgavens spørgsmål), og jeg vil slutte med at komme med en konklusion, hvor jeg bl.a. er kommet frem til…

 

Sørg for, at det er klart, at du har besvaret alle spørgsmålene i opgavesættet!

 

Tjek opgaven før afleveringen. Den daglige rutine gør, at I vil kunne skrive godt og sætte kommaerne næsten rigtigt. Men vær ikke perfektionist. Der må gerne være et par kommafejl pr. side, uden af det begynder at trække ned – det må bare ikke være grove kommafejl, idiotkommaer etc.

 

28-09-2017 / Carlo Grevy

Contact Carlo Grevy: c@grevy.eu

 

Facebook - Carlo Grevy: https://www.facebook.com/carlo.grevy

Facebook - Forlaget Pendulum: https://www.facebook.com/forlagetpendulum

Forlaget Pendulum - ny bog af Carlo Grevy: Historie og livsverden - se: www.pendulum.education

UC Viden - publikationer af Carlo Grevy

ny website: www.graviton.dk