Termodynamiske metaforer
- George Lakoffs kognitive semantik diskuteret ud fra et varmt problem(1)
Frederik Stjernfelt(2)
Artiklen argumenterer for, at en tilbagevendende tredelt struktur
i mange metaforer henviser til et termodynamisk kildeområde med
struturen fast-flydende-luftformig.
Jeg vil her forudsætte hovedtrækkene i George Lakoffs kognitive
metaforteori kendt. Hans ide er, at man ikke kun møder
metaforer i poesi, men også i alle former for hverdagslig
ræsonneren og sprog. For ham peger metaforens
allestedsnærværelse i sproget på dens centrale rolle i tanken.
Således kan man fx i mange sprog lave konkrete metaforer
baseret på den begrebslige kobling at forstå er at se, der så
ligger som en art dybdestruktur bag vidt forskellige idiomer:
"Det er klart", "Kan du ikke se det?", "Hans synspunkt er noget
dunkelt", "Oplysningen", "indsigt" osv. osv. For Lakoff er denne
metafor baseret på ideen om ånden som en art beholder, hvorfra
blikket som en lysstråle farer ud og oplyser de emner, der
forstås. Den er således sammensat af to basale såkaldte
"billedskemaer" - beholderen og kilde-vej-mål skemaet, der
afbildes fra synets område på forståelsens. Ialt omkring 10-15
sådanne billedskemaer udgør i denne teori en række af formelle
semantiske "atomer"med Gestaltkarakter, der kan anvendes til
begribeliggørelse af vidt forskellige semantiske områder. Disse
skemaer er for Lakoff umiddelbart begribelige for os, idet vi er
kroppe; fordi vi er kroppe véd vi hvad beholdere og
formålsorienteret bevægelse er - og vi udvider så blot vor
kropslige viden til at begribe mere abstrakte emner, således at
både poesi og videnskab er metaforbårne aktiviteter ud fra denne
kropslige basis. Disse emner kan selvfølgelig begribes ved hjælp
af adskillige forskellige metaforer, hvor hver af dem fokuserer
på et enkelt aspekt af emnet (kærlighed som en rejse, kærlighed
som en sygdom, kærlighed som vanvid, kærlighed som fysisk
kraft etc.). Lakoff benævner skemaerne "billedskemaer", hvori
der ikke kun ligger en accent på deres tilknytning til
forestillingsevnen, men reelt et særegent epistemologisk valg:
skemaerne er nok formelle, for så vidt de kan underordne sig
vidt forskelligt indhold, men de er ikke formale, for så vidt de
kan gives en logisk beskrivelse; tværtimod forestiller Lakoff sig
direkte, at formal logik, som vi kender den, kan afledes af
billedskemaerne, der eo ipso ikke selv kan være formalt
beskrivelige. På den anden side er Lakoff varsom med ikke at
tilskrive skemaerne nogen grad af a priori status, idet hans
erkendelsesteoretiske position, med hans eget ord
"experientalisme", antager at skemaerne er aposterioriske og
tilknyttet den menneskelige krops organisation. Som Peer
Bundgård for nylig har fremhævet, så forklarer Lakoffs teori
således ikke, hvorledes disse skemaer fremstår af kroppens
interaktion med omverdenen; de antages blot at emergere, og jeg
har selv tidligere argumenteret for, at teoriens snak om
"embodiment" (3) således på trods af den sympatiske
fænomenologiske intention i ideen er temmelig gratis. Et andet
problem i denne sammenhæng er definitionen af de "domæner"
eller "områder", som den metaforiske afbildning antages at
foregå imellem; nogen præcis definition af disse områders status
er endnu ikke gennemført.(4)
Jeg vil her undersøge, hvad jeg vil mene kan kandidere til et
skema i denne Lakoffske forstand, men som (endnu?) ikke er
kortlagt af ham - eet, eller måske flere beslægtede
termodynamiske skemaer. For at lokalisere det vil jeg begynde
med at betragte en række danske metaforer for unormale
sindstilstande, først et let lakoffiserbart eksempel:
Han er formørket
vs.
Han er et lyst hoved
"Forståelse er lys" er naturligvis den lakoffske metafor, der
ligger bag disse udtryk, der er forbundet med adskillige
beslægtede forestillinger (ånden som en afsøgende lysstråle etc.)
og virksom i et meget stort antal konkrete metaforiske udtryk i
mange sprog; den konkrete version præsenteret her forbinder
ved første øjekast kun to poler, åndelig duelighed vs. åndelig
uduelighed korreleret med lys/mørke (med en tendens til også at
forbinde sig med normal/unormal). At være formørket omfatter
således såvel tilstande, som vi klinisk ville betegne som
evnesvage (eller psykisk udviklingshæmmede el. lign.) som
tilstande, som vi klinisk ville karakterisere som psykotiske
(skizofrene, maniodepressive etc.) - samt tilstande, vi ville
betegne som normale, omend i den lavere ende af
duelighedsspektret. Metaforen forenkler således et kompliceret
kognitivt felt, omend den besidder en variant, der differentierer
området yderligere: "Han har set lyset", "Hun er forblændet" - en
ide om at en overdosis af lys kan beskadige eller vildføre et
øje/en ånd, hvis kapacitet bliver overskredet. Metaforen synes
uden videre basalt at være dual og grunde sig på kontinuet
lys/mørke, kortlagt af et skala-billedskema, men denne
yderligere differentiering inddeler skalaen i tre distinkte zoner.
Denne lysmængdens tredeling synes ikke at besidde nogen indre
struktur, men hviler på et simpelt "den gyldne middelvej"s
skema, der lokaliserer et normalt område for et fænomen mellem
to former for afvigelser i hver sin ende af skalaen. Men andre
metaforer pålægger dette område en treleddet struktur, der ikke
blot hviler på "den gyldne middelvej", men som besidder sin
egen interne artikulation, fx en gennemgående metafor, der
bygger på termodynamiske faser:
Han har jord i hovedet, He's a blockhead
vs.
Hun hælder vand ud af ørerne
vs.
Han har flyvske tanker, luftige ideer, Han er fuldstændig blæst, Hun
har gennemtræk på øverste etage, brainstorm etc. (5)
Denne tredelte metafor synes at skelne en (metaforisk
underrepræsenteret) normal sindstilstand i midten, svarende til
væskefasen (at hælde vand ud af ørerne er en omend
intetsigende, så dog normal foreteelse), modstillet to specifikke
afvigelser svarende til henholdsvis den faste form og luftformen.
Den faste form svarer til dumhed/klinisk evnesvaghed, medens
den luftige form snarere svarer til skørhed/klinisk psykotiske
tilstande; idet metaforerne sædvanligvis benyttes om dagligdags
småafvigelser fra normaltilstanden snarere end de egentlig
kliniske tilfælde, som der hersker en udbredt blufærdighed
overfor. Luftfasen har imidlertid også affinitet til intens
tankevirksomhed ("brainstorm"); denne metafor implicerer
således et kontinuum mellem "skørhed" og intensiv tænkning.
"Storm" er på engelsk snarere "uvejr" end da. "storm"; der er
således dog endnu væskedråber opslemmet i stormen, der ikke
er ren jag efter vind. Jeg vil tro, at denne sindets faselære også
ligger bag en spontan sondring i forskellige specifikke former
for vås: "lort" vs. "gylle"/"pis", vs. "fis", der følgelig anvendes
som karakteristikker af adfærd eller udsagn, der er henholdsvis
dumme, fejlagtige (men i øvrigt normale) eller skøre.(6) Det
paradigme, der her lægger sig ind over faselære og sindstilstande
med en mere kompliceret form for metafor som resultat, er båret
af en ide om deplacerede kropslige substanser: de tre nævnte
udsondringer fra indvoldene angives at bane sig vej til kroppens
øvre organer, hvor de ikke hører hjemme; denne konstruktion
forudsætter derfor en yderligere antagelse ("hovedet er åndeligt";
"kroppen er materiel", der vel selv er af metaforisk karakter)(7). I
lakoffsk og komisk sammenfatning ville den vel kunne
udtrykkes som "Kognitive fejl er deplacerede kropslige
affaldsstoffer i specifikke faser".(8)
Dette termodynamiske skema er også beslægtet med et tempo-skema, der giver sig udtryk i følgende vendinger:
Hun er så langsom
vs.
Hun er et kvikt hoved
vs.
Hun er forvirret
Den danske forstavelse "for-" med svagtryk indikerer en
radikalisering, oftest en forværring af en tilstand; een der er
"forvirret" er følgelig een, der har virret for meget med hovedet,
een, der er "lidt for kvik", som det også kan hedde. Metaforen
indikerer et normalt stratum lokaliseret mellem et stratum, hvor
de mentale processer forløber for langsomt, hhv. eet, hvor de
forløber for hurtigt til at stabile resultater kan nå at fæstne sig.
De synes at hvile på et idealbillede af en tankeproces som
forløbende med et vist tempo i tid, indtil den slår sig til ro med
et resultat; i den første fase nås resultatet langsomt eller aldrig;
i fase to nås det på acceptabel tid eller hurtigt; i fase tre nås det
af en anden grund aldrig, idet der veksles mellem flere mulige
metastabile kandidater. For en termodynamisk argumentation
gives beslægtetheden mellem faselæreskemaet og temposkemaet
naturligvis ved at faserne mikrofysisk bestemmes af molekylers
hastighed, men også etymologiske argumenter kunne her spille
ind; "kvik" og "væske" er beslægtede(9). Disse skemaer er igen
beslægtet med eet, som angår processers grad af komplexitet:
Han har ikke ret mange brikker at flytte med
vs.
scatterbrain, rotter på loftet, roterende fis i kasketten
Det sidstnævnte udtryk kobler faselære, hastighed og
kompleksitet med fejlanbragte udsondringer: der er simpelthen
for mange, hastige og malanbragte brikker at flytte med til at de
kan danne stabile mønstre. "Rotter på loftet" er ikke bare
skadedyr, men yderligere en mængde løsslupne delprocesser
uden samlet styring. "Scatterbrain" lader selve hjernen eller dens
effekter være spredte; her er mængden af brikker
desorganiserede. "En skrue løs" abonnerer måske på samme
mønstre: her er der så at sige en - deplaceret - komponent for
meget at flytte med. Selve begrebet "skør", der tilskriver
galskaben skrøbelighed, kunne i denne optik være baseret på
indsigten i at processer med mange komponenter ofte er
beregningsmæssigt irreduktible og derfor kun behøver et lille
skub for at gå over i en anden og mindre heldig type forløb.
Jeg vil nu foreslå, at et samlende skema, der ligger bag disse
forskellige faselære/tempo/kompleksitets-skemata i de folkelige
metaforers psykologi, kunne hentes fra den formelle beskrivelse
af cellulære automaters(10) adfærd, der ifølge Stephen Wolfram
falder i fire klasser, fordelt som følger:
1. Automaten bevæger sig mod en punkt-attraktor, dvs. efter en vis
tid falder den til ro og forbliver i en tilstand. Alle
begyndelsestilstande fører til samme sluttilstand og "glemmes" for
så vidt.
2. Automaten bevæger sig mod en cyklisk attraktor, dvs. efter en vis
tid går den ind i et kortere eller længere kredsløb og gentager sig
selv i det uendelige. Sluttilstanden afhænger kun af en begrænset
delmængde af initialtilstanden.
3. Automaten bevæger sig ikke mod nogen simpel attraktor, men
danner udstrakte, såkaldt quasi-periodiske mønstre af høj
kompleksitet. Sluttilstanden (til ethvert givet tidspunkt) afhænger af
en stadig voksende del af initialtilstanden, men er alligevel stabil.
4. Automaten danner ikke stabile mønstre overhovedet, men
bevæger sig mod en såkaldt "fraktal attraktor", der er karakteriseret
ved generel uforudsigelighed (omend samme udgangspunkt hver
gang giver samme gennemløb , for så vidt automaten er
deterministisk). Sluttilstanden (til ethvert givet tidspunkt) afhænger
af skiftende dele af initialtilstanden.(11)
Det interessante ved denne opstilling er distributionen af de fire
mulige former for adfærd. Grænsen mellem den første og den
anden er klar og entydig; grænsen mellem de andre tre er mere
flydende, for så vidt 3) reelt er en art grænsetilfælde mellem 2)
og 4), der er svært bestemmelig. I sidste ende må enhver 3)
enten tilhøre 2) eller 4), men det kan opbyde betragtelige
vanskeligheder at bestemme det. Typologiseringen af cellulære
automater er langt hen homolog med klassifikationen af
attraktorer for dynamiske systemer (der i modsætning til de
diskrete automater er kontinuerte). Her foreligger først et
yderligere tilfælde 0), klassiske systemer, hvor der ikke
foreligger gnidning og varme overhovedet, som altså er
karakteriseret ved total energibevarelse, hvorfor systemet
overhovedet ikke bevæger sig mod nogen stabil tilstand.
Herefter følger fire klasser af termodynamiske systemer, der ergo
er dæmpede og derfor besidder attraktorer. De fordeler sig fra
simple minima over cykliske attraktorer over quasi-periodiske
attraktorer og til "strange attractors", analogt til automaterne, og
herefter foreligger som et yderpunkt 5) de såkaldt ergodiske
systemer, der er termodynamiske systemer uden attraktorer, der
følgelig gennemløber alle mulige tilstande over en meget lang
periode (fx molekyler i en gas, der efterhånden indtager alle
mulige kombinationer af position og hastighed).
Wolframs argumentation er nu, at en delmængde af type 3)
har egenskaber, der gør, at de kan fortolkes som universelle
Turing-maskiner, dvs. de kan ifølge datalogiens Church-Turing
tese udføre enhver effektiv beregning. Blandt endimensionelle
automater er denne adfærdsform udbredt, omend den er sjælden
blandt todimensionelle(12) (Wolfram 1994:478). Christopher
Langton bygger i en interessant artikel (Langton 1990) videre på
disse iagttagelser og opstiller det naturfilosofiske forslag, at
naturligt forekommende beregning følgelig generelt må finde
sted "at the edge of chaos", dvs. i systemer, der i termodynamisk
beskrivelse befinder sig på grænsen mellem klasse 2) og 4) -
formelt analogt til faseovergangen mellem fast og væskefase(13).
Langton spekulerer hastigt videre, at en implikation heraf kunne
være, at livets oprindelse må have fundet sted i nærheden af en
sådan faseovergang i den dynamiske proces i et kompliceret
kemisk system(14) - hvilket lægger et nyt sæt formelle constraints
på tilstanden i ursuppen. Langton præciserer placeringen af den
"intelligente" mellemform som bundet til computerteoriens
basale halting-problem. Alle universelle Turing maskiner er
underlagt halting-problemets begrænsning: der gives ikke nogen
generel procedure til at bestemme om et givet program stopper
sin beregning af et givet input. Da en generisk del (Wolframs
antagelse) af type 3) cellulære automater er universelle
computere, er de følgelig også underlagt halting-problemets
vilkår: det er indecidabelt, hvorvidt de efter en vis, måske meget
lang tid vil "fryse" til en simpel klasse- 1)/2) tilstand eller om de
vil gå over i en kaotisk klasse 4) tilstand - heraf overhovedet
motivationen for at oprette en særlig klasse til dem. Følgelig
foreslår Langton en naturlig og mere generel ækvivalent til
Halting-problemet: "... the Freezing problem: for an arbitrary
CA in the vicinity of the transition point, will the dynamics
ultimately "freeze up" into short-period behavior or not? It is
quite likely that the freezing problem is undecidable." (33)
De særlige systemer i naturen, der evner at beregne(15), må
følgelig kunne præservere denne mellemtilstand mellem 1)/2) og
4), mellem fast form og væske, ved at fastholde sig selv i
overgangstilstande af meget lang udstrækning. Langton antyder
videre, at "væskefasen" for cellulære automater yderligere kan
underopdeles i en flydende og en luftformig fase, som tilfældet
er det i termodynamikken. (35)
Den generelle lære i denne udforskning af cellulære
automaters egenskaber, der angår vort metaforteoretiske
spørgsmål, opsummeres ganske vel af Langton: "...above a
certain level of "complexity" the process of synthesis is also
degenerative. In other words, we find that there exist an upper
limit as well as a lower limit on the "complexity" of a system if
the process of synthesis is to be non-degenerative, constructive,
or open ended." (36): der existerer et computationelt frugtbart
mellemleje mellem for lav komplexitet (1)/2)) og for høj
komplexitet (4)) (idet komplexitet her i overensstemmelse med
den informationsteoretisk/kybernetiske tradition sættes lig med
tilfældighed, uorden). Komplexitet i mere dagligsproglig
forstand forstået som funktionel komplexitet (evne til at udføre
et mangfold af processer) er således snarere et kendetegn ved en
særlig delmængde af mellemzonen mellem orden og uorden,
mellem kybernetisk lav og høj komplexitet.(16) Det giver os et
skema over cellulære automaters adfærd som følger
klasse 1 |
klasse 2 |
klasse 3 |
klasse 4 |
punkt-attraktor |
grænse-cyklus |
quasi-periodisk
adfærd |
strange
attractor |
FAST STOF |
SMELTE/
FRYSEPUNKT |
VÆSKE |
LUFT |
orden |
|
komplexitet |
uorden(17) |
- og, appliceret på det semantiske domæne mental kompetence
foroven:
dum |
(normal) |
intelligent |
gal |
Dette skema har ikke den intuitive simpelhed som gestalt, som
flertallet af de af Lakoff-skolen foreslåede "kinæstetiske
billedskemaer" har (beholder, kilde-vej-mål, op-ned etc.) - men
jeg finder alligevel, at meget taler for at overveje dets status i
forhold til rækken af basale skemaer. Som man ser, udgør
skemaet ikke et simpelt kontinuum, der deles mere eller mindre
arbitrært ind i tre segmenter; der er en afgørende asymmetri i
dets formulering, der har sin rod helt nede i faselæren, hvor den
afgørende faseovergang ligger mellem fast stof og væske og
skelner værdierne 0 og positiv for de enkelte partiklers
frihedsgrad - medens egentlig væske og luft er
underartikulationer af den samme kategori (jvf. faseskemaet for
vand, der viser, at ved tilstrækkelig højt tryk forsvinder den
skarpe grænse ved vands koge/fortætningspunkt og vand går
kontinuert over i damp). På de mentale kompetencers område
viser dette sig ved den semantisk mere afgørende forskel mellem
dumhed og normalintelligens i kontrast til den langt sværere
afgørlige grænse mellem normalintelligens og "galskab"; er man
ikke lidt gal, går man nemt for at være kedelig, og den tætte
sammenkobling mellem genialitet og galskab (jvf. "brainstorm")
er gængs folklore i mange kulturer, jvf. fx de vestlige samfunds
cirkulerende myte om den vanvittige videnskabsmand (professor
Tournesol) eller det gamle Ruslands tradition for hellige dårer.
Ikke at disse koblinger nødvendigvis er rent mytologiske; man
kan reelt forestille sig, at de "folk theories", som de forskellige
anvendelser af skemaet på de mentale kompetencer, har fat i
basale indsigter i hjernens funktion, som kommende forskning
vil kunne sofistikere.
Skemaet kunne nu også i Lakoffs optik tænkes at besidde en
alternativ status, nemlig som "idealized cognitive model", der er
en mere kompliceret komposition af flere metaforer til en mere
specifik og detailleret begribelse af et enkelt område. Et
empirisk argument for skemaets status af skema og ikke som
idealiseret kognitiv model er imidlertid, at det synes at genfindes
som organiserende gestalt også indenfor helt andre områder end
det semantiske domæne af mentale kompetencer, som jeg
indledningsvis præsenterede det indenfor(18). Tag fx et område
som etnisk identitet, hvor vi blandt andet finder følgende udtryk,
der benytter sig af skemaet:
bondeknold (bonde, egl. boende) |
rodløse existenser kan ikke slå sig til ro |
|
|
germaneren (og hans Bodenständigkeit) |
den evige jøde
|
|
|
hjemmeføding |
kosmopolitten/dandyen/
flanøren/den intellektuelle(19) |
- hvor det i moderne tid anses for normalt at nyde en dosis af
skemaets højre side i et antal Wanderjahre, før man falder til ro
et sted i midten.(20)
Hvor det i de mentale kompetencers domæne
var antallet af brikker at flytte med, der var afgørende, er det nu
personens eller nationens egen trajektorie gennem verden, der
behandles af skemaet: er den (for) ordentlig eller (for) kaotisk?
Her opereres ligesom i den mentale version foroven implicit
med en idealmodel for denne banekurve, der nok ender i en
punktattraktor, men først efter at have gennemløbet en
tilstrækkelig lang strækning efter udgangspunktet. Strengt taget
fordrer denne narrative idealmodel en overlejring af skemaet
med billedskemaet "kilde-vej-mål", der lader målet ligge et sted
i (øvre ende af) midterzonen.
En nærtbeslægtet semantisk zone er sexualiteten, hvor
skemaet giver anledning til konstruktioner om kvinder som
snerpe/
(stiff upper lip) |
hun er bøjelig og
føjelig
hun var som voks i
mine arme |
|
|
|
|
|
skat |
vandrepokal |
|
|
|
uberørt/uerfaren |
|
forsuttet bolsje |
|
|
|
kold/frigid
isdronning |
varm, våd og villig |
jeg brændte mig på
hende(21) |
- hvor det termodynamiske skema specificeres med
egenskaberne stivhed/blødhed, stilstand/bevægelighed, kulde/
varme. Her er det også moderne folketro, at man hellere må
dyppe snabelen lidt for hyppigt i skemaets højreside end forblive
til venstre(22). Denne valorisering har naturligvis tidligere været
anderledes, især for kvindekønnets vedkommende, som det
antydes af pejorativerne til højre, men sådanne forskydninger
forandrer naturligvis intet på det basale skemas niveau.
Racistiske udnyttelser af det etniske skema kobler meget ofte det
sexuelle skema på, jvf. nazismens antagelse om jødernes
promiskuitet eller ideen om at indvandrere avler som kaniner.
Disse applikationer på vidt forskellige target domains
er jo selve kriteriet for, at der virkelig er tale om en metaforisk
afbildning fra eet og samme source domain, men i dette tilfælde
er der en indlysende komplikation: allerede kildeområdet
optræder i dette tilfælde specificeret på en række vidt forskellige
måder: kulde/[neutral]/varme, orden/komplexitet/kaos,
langsomt/middel/hurtigt tempo, fast/flydende/luftig. Argumentet
for at disse forskellige fænomenologiske områder i disse
metaforer faktisk organiseres af eet og samme underliggende
termodynamisk skema er for det første strukturelt: de adlyder
alle en tredeling med den normale fase liggende mellem to
extrema. Der er imidlertid ikke tale om nogen almindelig
"gylden middelvej" figur(23), for så vidt der er en asymmetri i
mellem mellemfasens forhold til hver af de to yderfaser:
overgangen "til venstre" er relativt skarpere end overgangen "til
højre", som der kan være store problemer forbundet med at
placere. Dette giver sig ofte udtryk i den narrative anvendelse af
skemaet, som vi flere gange har konstateret, for så vidt det
normalt gennemrejses fra venstre mod højre: man begynder som
dum/uerfaren/fastboende/jomfru og gennemløber så en mere
eller mindre heldig banekurve, der nødig skulle ende i det højre
extremum. Denne dynamiske version af det fordrer naturligvis
en kombination af det til en egentlig idealiseret kognitiv model -
ved overlejringen af det med kilde-vej-mål-skemaet; men hvis
vi fjerner denne narrative orientering fra det, synes det umuligt
at dekomponere det yderligere i de allerede kendte Lakoffske
skemata. For så vidt skulle skemaet jo være uproblematisk, også
andre Lakoff-skemata møder vi instantieret i vidt forskellige
kildeområder (fx kilde-vej-mål-skemaet i området rejse, området
handle etc.). Forholdet mellem skemata og kildeområder i
Lakoffs teori er imidlertid et kildent punkt, som det
termodynamiske skema er særdeles velegnet til at belyse. På den
ene side lyder den praksis-fænomenologiske side af
embodiment-tesen, at de lakoffske skemata kendes fra den egne
kropslige praksis, dvs. de foreligger altid indlejret i et konkret
kildeområde, som man kender fra kropslig praksis. På den anden
side opererer Lakoff selv med såkaldt "generiske" metaforer, der
adskiller sig fra mere specifikke metaforer ved at savne specifikt
kildeområde (jvf. modsætningen mellem "kærlighed er en rejse"
og "en begivenhed er en handling")(24). Den sidste type uden eget
kildeområde angår, anfører Lakoff, et niveau for
områdeuspecifik "ontologi" - men er dén form for metaforer
mulige, så løsrives skemataene jo fra deres emergens-agtige
binding til specifikke områder, selv om Lakoff nietzscheansk
forestiller sig de "generiske" metaforer som sekundære, afledte
abstraktioner. Det termodynamiske faseskema kender vi
naturligvis fra dagligdags praktisk omgang med faseovergange,
varme, kulde, vejr, orden, uorden, der jo udgør et overmåde
potent sæt kildeområder for den poetiske (og øvrige)
forestillingsevne, cf. Bachelards "l'imagination élémentaire", der
tager afsæt i de fire elementer - og i denne omgang erkender vi
overhovedet ikke det ofte underliggende skema (der da også, i
modsætning til Lakoffs gestaltskemaer, først er ved at blive
kortlagt som sådan i kvalitativ dynamik og cellulære
automater)(25), distribueret som det er på vidt forskellige
praksisser, sansninger og så videre. At der ikke er tale om eet
veldefineret kildeområde, synes således at gøre skemaet til en
"generisk metafor" i lighed med "en begivenhed er en handling",
men hvorledes skulle den generelle metafor lyde? "En
adfærdsform er en termodynamisk fase"? På trods af skemaets
udbredthed har det næppe de lakoffske metaforers djærve
evidens. En anden mulighed er naturligvis at relegere det til den
anden basalkategori i Lakoffs teori, de såkaldte "basic-level
categories"(26), så at skemaet erkendes som basalt på grund af sin
evidens for kroppen, der må lære at omgås faserne og deres
indbyrdes forbundne adfærdsmåder. Skemaet er på den anden
side så generelt, formelt velkontrolleret og løsrevet fra bestemte
praksisser, at det næppe ligner det gængse inventar i "basic-level
categories".
Hvad er det så? Er det et billedskema, en basalkategori
eller en idealiseret kognitiv model? Jeg tror Lakoff når det
kommer til stykket ville kategorisere det som det sidste, men jeg
har svært ved ikke at placere det som én af de første. Vi nævnte
foroven det strukturelle argument; et fænomenologisk argument
kunne lyde, at de forskellige inkarnationer af kildeområder, vi
møder det i (kulde/[neutral]/varme, orden/komplexitet/kaos,
langsomt/middel/hurtigt tempo, fast/flydende/luftig) på sin vis
har karakter af Husserlske Abschattungen, aspekter, af skemaet
som ideal genstand.
Hvis man gjorde det, hvilke følger ville det da få for
Lakoffs teori? Den ville i hvert fald blive udfordret til fordybet
refleksion over hvad "embodiment" egentlig skal sige. Hvordan
udspringer skemaerne af kroppen? Er det således at enhver
tænkelig tænkende krop må besidde kendskab til
termodynamiske faser, for så vidt beregningskompetente
systemer realiseret i naturen nødvendigvis må falde i en
langtonsk kategori 3) "on the edge of chaos" og dermed i sig selv
være realiseret på en termodynamisk prægnant grænse, hvor "the
freezing problem" er indecidabelt og hvor konkret
problemløsning i sig selv er tilfælde på at åndens aktivitet
"fryses" efter en tilstrækkelig lang termodynamisk vandring?
Hvis det er tilfældet, så er kendskab til termodynamik a priorisk
nødvendigt for enhver tænkelig intelligens, og så må Lakoffs
"experientalisme" og transcendentale agnosticisme falde.
Skemaet er som sagt også egnet til at belyse det
intrikate forhold mellem domæner og skemaer. Hos Lakoff
antages det ofte mere eller mindre explicit, at domænerne
foreligger rangordnet, så at mere praksisnære domæner går forud
for mere abstrakte, så at inventar fra de første kan anvendes til
ved projektion at forstå dele af de sidste. Det ligger naturligvis
lige for, at fx de termodynamiske faser i hvert fald ontogenetisk
er en tidlig erfaring, men følger det heraf, at fase-domænet er
mere primitivt end fx det etniske domæne, som det kan anvendes
på? Et elsket Lakoff-exempel, "Kærlighed er rejse", kunne
argumentere for det modsatte. Vi kan nok sige, at vi her forstår
det komplicerede (kærlighed) gennem det enkle (rejse), men det
giver næppe mening at sige, at rejsen er et ontogenetisk mere
basalt praksisfelt end kærligheden, man kan bare spørge
psykoanalysen(27). At visse skemaer foreligger tydelige og
kognitivt letbegribelige i visse domæner (som kilde-vej-mål gør
det i rejsen) er ikke nødvendigvis noget argument for disse
domæners kropsligt-praktiske forrang. Skemaerne er derfor på
sin vis løsrevne fra domænerne, de er formelt studerbare
hinsides domænerne, men de realiseres naturligvis kun i
domæner, hvor de så at sige emergerer ud af domænets
beskaffenhed (det termodynamiske skema realiseres således
både i faselæren, i temperatur, i hastighed, i komplexitet, fra
hvilke kildeområder det så i anden omgang kan afbildes på
kognitiv kompetence, sexualitet, etnicitet og så videre.) I så fald
har skemaet karakter af et husserlsk stykke formal ontologi, der
gælder for en stor og divers klasse af systemer med mange
komponenter - og er derfor et argument for tilstedeværelsen,
alligevel, af syntetiske a priori strukturer i Lakoffs teori. Vi
kunne vel derfor sige, at visse domæners notoriske tendens til at
optræde som primære er et empirisk og derfor variabelt
faktum(28), hvilket også ville legitimere den mærkelige blanding
af vidt forskellige kilder til semantik, som domænerne udgør: fra
basale metafysiske størrelser (rum/tid, om de nu er egenskaber
ved verden eller anskuelsesformer) over sansemodaliteter
(farver, former, lyde etc.) og neuropsykologi (motorik) til mere
eller mindre naturlige (sex) og kulturlige praksisformer (rejse).
Det empiriske - om det nu er a priorisk underbygget
eller ej - kendskab til termodynamik og de "folk theories", der
kommer til udtryk i de termodynamiske metaforer, er naturligvis
ikke formaliseret, men skemaets kombination af stor generalitet
og høj komplexitet synes at stille Lakoffs teori over for endnu en
anden udfordring: spørgsmålet om skemaernes formalisering.
Hvis skemaerne virkelig er skemaer(29) i en kantiansk brug af
ordet, så er konstateringen af deres billedkarakter ikke nok, fordi
de også nødvendigvis besidder en symbolsk determination, hvad
Lakoff explicit søger at undgå, idet han omvendt argumenterer,
at selve logikken er billedskematisk motiveret helt igennem. Den
symbolske determination kan man måske overse ved Lakoffs
mere simple skemaer, fordi de forekommer så lette at skue for
ånden(30), men det termodynamiske skema udgør en anden type
skema, fordi det er højt kompliceret og den dag i dag ikke
videnskabelig kortlagt til ende, hvilket kun sker ved fortsat
formaliserende undersøgelse af det (og ikke ved nogen rent
billedlig skuen). Det termodynamisk skema tydeliggør derved
billedskemaernes nødvendige symbolske determination.
Denne sidste pointe har endnu en interessant
konsekvens: selv om forståelsen er skematisk, så behøver den
ikke kende enhver detaille eller formel konsekvens i det skema
der anvendes; netop det termodynamiske skema er ikke kendt i
alle sine konsekvenser, men er pt. under udforskning i kvalitativ
dynamik, langt-fra-ligevægt-termodynamik, komplexitetsteori og
så videre - men er til trods herfor et af de vel nok mest anvendte;
en artikulation af det, vejrmetaforerne, hører til poesiens
allermest centrale(31). Man kan her tænke på Peirces definition af
ikonet som tegn: det tegn, af hvilket man kan "learn something
more" - og korrelativt hans konstatering "But the icon is not
always clearly apprehended." (8.467). Det analyserede skema
foreligger som et produkt af mødet mellem forestillingsevne og
symbolsk formalisering, der endnu er under udarbejdelse, det
ligger i den kantianske definition af skemaet - men den
afgørende fænomenologiske korrektiv til denne ide, er, at før
den analytiske detaillering af og kontrol med skemaet må der
foreligge primitive udgaver af det som en art spontane synteser,
som cassirerske "symbolske prægnanser"(32), der foreligger som
primitive helheder for ånden, ufuldstændigt begrebne, hvilket
ikke hindrer deres transcendentale status eller den daglige brug,
der snarere er en del af selve afdækningen af det i en lang
civilisatorisk krystallisationsproces.
Referencer
Barthes, R. (1969) Mytologier. København.
Bennett, Ch. (1994) 'Logical Depth and Physical Complexity', I: R. Herken The
Universal Turing Machine. A Half-Century Survey. Wien etc.
Bundgård, P. (1995) 'Morfologiske typer og intellektuelle tokens', Almen semiotik
9/10
Cowan, G. A., D: Pines & D. Meltzer (red.) (1995) Complexity. Metaphors,
Models, and Reality. Santa Fe Institute.
Engberg-Pedersen, E. (1995) 'The Concept of Domain in the Cognitive Theory of
Metaphor', Nordic Journal of Linguistics 18,2
Lakoff, George (1987) Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories
Reveal about the Mind. Chicago & London: The University of Chicago
Press.
Lakoff, George & Mark Johnson (1980) Metaphors We Live By. Chicago: The
University of Chicago Press.
Langton, Chr. (1990) 'Computation at the edge of chaos: phase transitions and
emergent computation', Psysica D 42
Peirce, Ch. (1934) Collected Papers. Princeton.
Petitot, J. (1992) Physique du sens. Paris.
Smith, B. (red.) (1988) The Foundations of Gestalt Theory. München.
Stjernfelt, F. (1990) Balder og verdensdramaet i den nordiske mytologi.
København.
Stjernfelt, Frederik (1992a) Formens betydning. København.
Stjernfelt, Frederik (1992b) 'Kategoriernes kategori', I: Niels Ole Finnemann &
Frederik Stjernfelt Kognition og Sprog. Århus: Aarhus
Universitetsforlag: 106-126.
Stjernfelt, Frederik (1995a) 'Looks Like Rain', KRITIK 114
Stjernfelt, Frederik (1995b) 'Symbol og skema i neo-kantiansk semiotik', Psyke og
Logos 1
Stjernfelt, Frederik (1995c) 'We can't go on meeting like this', Nordic Journal of
Linguistics 18,2
Wolfram, S. (1994) Cellular Automata and Complexity. Reading Mass.
1. Artiklen er i lignende form publiceret i Slagmark 25 (1997). Tidskrift for
Idéhistorie. Aarhus Universitet. Tilbage
2. Frederik Stjernfelt, f. 1957, er ph.d. og adjunkt ved Institut for Litteraturvidenskab ved Københavns Universitet. Redaktør af Kritik, kritiker ved
Weekendavisen. Tilbage
3. I "Kategoriens kategori", in Finnemann og Stjernfelt (eds.) Sprog og kognition,
Århus 1992 og "We Can't Go On Meeting Like This", in Nordic Journal of
Linguistics 1995 (under udgivelse). Tilbage
4. Engberg-Pedersen har fornylig argumenteret for domænets manglende definition
(1995); exemplerne på domæner strækker sig lige fra metafysiske kategorier
som tid og rum, over sansekvaliteter (farver, lyde etc.) og neuropsykologiske
kategorier (motorik) til kulturelle praksisformer (rejse, elske etc.). Tilbage
5. Skulle man sammenfatte disse metaforer i en lakoffsk formel kunne den lyde
noget i retning af "Kognitive sindstilstande er faser". Tilbage
6. Man kunne overveje om ikke denne metafor udgør en "folk theory", der
foregriber nyere logiks skelnen mellem forskellige former for nonsens (Frege,
Peirce, Chomsky) ... Tilbage
7. Man kan her tilføje, at denne metaforiske konstruktion uden i sig selv at have
termodynamisk kildeområde også synes at være påvirket af trefasestrukturen,
således at den kropslige dumhed og hovedets åndelige normalintelligens
suppleres med en tredje fase uden hoved: "Han er så klog, at han kan undvære
hovedet". Tilbage
8. Selve deplaceringen som folk theory for forklaringen af sindslidelser har en
stolt tradition, bl.a. i antikkens psykologis antagelser om, at hysteri er en
specifik kvindelig lidelse, der skyldes livmoderens uønskede indflydelse på
ånden ved opadgående bevægelse (hysteri, af græsk "hystera," livmoder), så at
fx en "klump i halsen" skyldtes en livmoderkontraktion. Tilbage
9. Jeg har tidligere været inde på denne beslægtethed, se Stjenfelt 1990. Tilbage
10. Cellulære automater er især udforsket af amerikaneren Stephen Wolfram. De
udgøres af en mængde celler, der hver for sig kan antage et (lille) antal diskrete
tilstande. Automatens funktion udgøres så af, at cellernes givne initialtilstande
opdateres ifølge et regelsæt. Hvis automaten er endimensional (består af een
række celler) og antallet af mulige tilstande er to (tændt/slukket), kan reglen fx
lyde, at en tændt celle slukkes, hvis begge dens naboceller er tændt, men i øvrigt
forbliver tændt, medens omvendt en slukket celle tændes, hvis begge dens
naboceller er slukket ... Automatens funktion kan i disse enkle tilfælde nemt
afbildes, ved at en successiv række af opdaterede tilstande afbildes i et "bånd",
der så udviser et mønster for automatens adfærd. Adfærden afhænger naturligvis
både af reglerne, antal tilstande, cellernes antal og dimension samt
initialtilstanden. Se Wolfram 1986. Tilbage
11. Kategoriseringen af cellulære automater i disse fire generiske kategorier er
gennemført af Stephen Wolfram (cf. Wolfram 1990, 140-156; 460-66 etc.), der
også noterer analogien til kvalitativ dynamiks klassifikation af attraktorer (156).
Vi har her byttet om på kategori 3 og 4 i forhold til Wolframs notation ud fra,
at han selv angiver sin kategori 4 (vores 3) som grænsetilfælde mellem 2 og 3
(vores 2 og 4) - cf. p. 466: "As the parameter is increased, regular periodic
(class 2) cellular automaton behaviour can exhibit period doubling. Then as the
parameter is further increased, chaotic (class 3) behaviour can occur. Class 4
seems to appear as an intermediate phenomenon.". Tilbage
12. Conways udbredte computerspil "Game of Life" er et exempel på en
todimensionel automat, der i princippet muliggør universel beregning. Tilbage
13. Ideen om et særligt fertilt område "at the edge of chaos" skyldes oprindelig
Norman Packard, men hyldes nu som forskningshypotese på Santa Fe centret
for forskning i komplexe systemer, omend det skal understreges, at den savner
ordentlig fundering, hvad fx Mitchell et al. (1995), argumenterer for. Langtons
ide beror på, at forskellige cellulære automaters regelsæt kan parametriseres
som funktion af en variabel lambda, der så skulle udvise klasse 3) adfærd
omkring en kritisk værdi - men ifølge Mitchell et al. kan cellulære automaters
adfærd ikke parametriseres ud fra deres regelsæt, hvorfor Packard og Langtons
argumenter hviler på gennemsnitstal for mange automater med samme
lambdaværdi. Mitchell et al. argumenterer således for, at "computation at the
edge of chaos"-ideen er lovende, men endnu savner adækvat fundering.
En anden type indvending mod Langtons ide er, at de cellulære automater
er diskontinuerte og derfor fuldstændig determinerede; de kan derfor ikke udvise
"tilpasning", sådan som det antages at være et centralt træk ved de "complex
adaptive systems" (CAS), som Santa Fe-centret interesserer sig for. Dette
argument er imidlertid for firkantet, idet skellet ikke-adaptiv/adaptiv ikke uden
videre er identisk med skellet diskret/kontinuert. Kontinuerte processer er også
(i det mindste i mange tilfælde) fuldt deterministiske, og man kan som Brian
Goodwin gør det i samme bog stille spørgsmålstegn ved adaptionsbegrebets
uproblematiserede status i darwinismen og af den påvirkede filosofier. For ham
er adaptionsbegrebet et tegn på mangelfuld kortlægning af en organismes
morfologiske muligheder: hvis en egenskab er generisk i rummet af mulige
former for en given proces, så skyldes egenskaben jo ikke længere tilpasning.
Der savnes således en ikke-cirkulær definition af tilpasning. Tilbage
14. Man kan hertil tænke på René Thoms bemærkning, at livet ikke er let af
fasebestemme, men synes at forudsætte en sofistikeret sammenvævning af fast
og væskefase. Tilbage
15. Det nærliggende exempel er naturligvis højere dyrearters centralnervesystemer;
den formelle definition bevirker imidlertid, at også hele evolutionsprocessen i
lyset af de cellulære automater må anskues som en type 3) proces. Selv om en
generisk delmængde af type 3) processerne kan anskues som universelle Turing-maskiner, så er der ikke derfor grund til at antage at enhver beregningsmæssig
irreducibel proces med denne egenskab er "beregning" i den mere sædvanlige
brug af ordet, der ender i en repræsentation af et svar (som vi kan forestille os
det i centralnervesystemet); evolutionen ender ikke med en sådan
repræsentation og fordrer derfor ligesom enhver computer en interpretation for
at give mening. Tilbage
16. Denne mellemfase mellem orden og kaos er forsøgt kortlagt af Bennett med
hans begreb om "logisk dybde". Ud fra Chaitins algoritmiske komplexitetsteori
foreslår han, at "logisk dybde" er "begravet redundans", dvs. den mængde
computerressourcer, som det tager at rekonstruere et givet objekt (en
symbolstreng) ud fra dens Chaitin-minimale program. Chaitins teori opstiller et
skel mellem tilfældige tal (der ikke computationelt kan skrives kortere end deres
decimalekspansion) og ikke-tilfældige tal (der kan skrives kortere). De første
svarer til informationsteoriens maximale uorden; de sidste er karakteriseret ved
at besidde "minimale programmer": istedet for at bruge uendelig mange cifre på
at skrive 0,33333333..... kan man fx bare skrive det minimale program 1/3.
Bennetts ide er nu at skelne forskellige klasser indenfor de "forkortelige"
objekter alt efter hvor lang beregningstid det tager at rekonstruere dem ud fra
deres minimale program. Jo større beregningstid, jo større "logisk dybde", og
derfor jo større "information" ( i en ikke-informationsteoretisk brug af ordet, der
ligger tættere på dagligsprogets, hvor informationsindholdet af et budskab er
det, der kan "foldes ud" af det ved forskellige beregninger ...). Se Bennett 1994. Tilbage
17. Skråstregerne angiver her faseovergangene. Klasse 2 svarer stadig til fast stof,
der blot er organiseret i bevægelige, mekaniske aggregater (fx maskiner).
Overgangene er naturligvis i sig selv stærkt metaforisk prægnante, ligesom en
række andre termodynamiske fænomener: kogning, fortætning, størkning,
krystallisering, smeltning, sublimering, emulsion, tåge, osmose, opslemning og
så videre. En nøjere udarbejdelse af dette kildeområdes potentialer falder uden
for denne artikel. Tilbage
18. Det er vigtigt at understrege, at dette trefasede skema ikke er den eneste
termodynamiske model, der giver anledning til mental metaforik. Det vigtige
skel mellem affektive og kognitive aspekter af psyken, der er så centralt for
megen folk theory, kortlægges i mange termodynamiske metaforer: "blød i
bolden" vs. "hård teori", "varm humanisme" vs. "kold teknologi", hvor de
affektive værdier tilskrives varme og flydende tilstandsform, medens kognitive
værdier tilskrives kulde og fast tilstandsform. Disse afbildninger er duale og
vender hvad det kognitive angår i øvrigt modsat af det trefasede skema, idet
tænkning i denne metafor er hård, stiv, ubøjelig osv. og dermed ofte modtager
de dårlige associationer tilknyttet den faste fase.
En helt anden, tidlig termodynamisk influeret model for det mentale liv
tilbyder humoral-psykologien, der afleder de fire temperamenter af fire
kropsvæsker (blod, lymfe, grøn og sort galde) med hver deres sæt af
egenskaber. Tilbage
19. De er naturligvis ikke alle metaforer, og de, der er det, er ikke formuleringer af
samme dybdemetafor, fordi de overlejres af andre metaforer: "bondeknolden"
er naturligvis både stedfast ("boende") og fast fase ("knold"), medens de
"rodløse" specificerer det ikke-stedfaste ved hjælp af lakoff-metaforen
"mennesker er planter"; ifølge dén er det naturligvis bedre at have rødder end
ikke. Her er udtryk for den normale mellemfase fraværende, hvilket som i alle
tilfældene er at vente ud fra en jakobsonsk intuition: den ikke-markerede term
i en modsætning (som ganske vist her ganske u-jakobsonsk ikke er binær, men
ternær), repræsenteres ofte ved fravær af udtryk (cf. fx singularis/pluralis, hvor
den ikke-markerede singularis i mange sprog savner grammatisk morfem).
De ikke explicit metaforiske udtryk henviser til skemaet via ideologiske
forestillinger, som organiseres af det: germaneren er ifølge et vist
forestilllingssæt hvad han er i kraft af sin tilknytning til Boden, medens "den
evige jøde", le juif errant, netop er karakteriseret ved sin hvileløse,
gengangeragtige omflakken. Tilsvarende hører de intellektuelle set ud fra en vis
ideologi til i tredje fase på grund af deres notoriske upålidelighed og
intellektuelle omflakken. Tilbage
20. Det er oplagt, hvorledes politiske bevægelser foretrækker hver sin side af denne
metafor: konservatismen foretrækker venstresiden, liberalismen højresiden. Den
moderne kulturs tendens bort fra den faste fase belyses vel af en af Marx' mest
elskede metaforer, her i Marshall Bermans anglificering: "All that is solid melts
into air"; strengt taget det man kalder en sublimeringsproces fsv. den springer
væskefasen over og går direkte fra fast form til gas. Tilbage
21. Den generelle metafor er svær at sætte på kort formel: "Kvinder fordeler sig
efter sexualitet på termodynamiske faser", eller lignende, der så dels
specificeres efter hårdhed, varme, tempo etc., dels overlejres af andre metaforer.
Den første metafor kunne i lakoffsk forkortelse lyde "Erotiske kvinder er bløde"
og et udtryk som "snerpe" spiller naturligvis yderligere på kvinder med
demonstrativt samlede ben; hårdhed/blødhed artikulerer naturligvis området
omkring den afgørende faseovergang. "Skat"/"Vandrepokal" spiller på noget i
retning af "En kvinde er en værdi", der hvis man skal tro Lévi-Strauss har stor
udbredelse i primitive og andre samfund; det er naturligvis bedre at besidde fast
ejendom end løsøre (også "kvæg" som udtryk for løsøre er etymologisk
forbundet med "væske", cf. "kvægsølv"). Berørthed/uberørthed er i dette
tilfælde vel før-metaforisk betydning, fsv. de angår sagen selv, men den ternære
organisering af dem implicerer det termodynamiske skema; det "forsuttede
bolsje" tilføjer her en ekstra metaforisk ækelhed, der ligger i genbruget af et
objekt besmittet af andre personers kropsvæsker, formidlet over en traderet
specifikation af "En kvinde er en værdi", nemlig "En kvinde er en godte". Denne
metafor giver naturligvis anledning til metaforiske personkarakteristikker "sød",
"sur" osv., der ikke formidles af det termodynamiske skema.
Temperaturmetaforerne har vel også her deres basis i "sagen selv", men
organiseres igen ternært. Tilbage
22. For et nyligt exempel fra populærkulturen, tænk på det famøse råd fra Lord
Mountbatten til Prins Charles: "Se dig lidt omkring. Gør dine erfaringer". Det
hviler naturligvis på metaforen "En pige er et sted" ...
Væske-delen af fasemetaforen er i øvrigt filosofisk prægnant, for så vidt som
den er elsket af livsfilosoffer og rationalitetskritikere af alle arter. Heidegger
ville "flüssigmachen" skolastikken, Ernst Jünger kritiserede de stive ånder, der
ikke ville dykke ned i "livets strøm" og Deleuze gjorde væsken til et stadigt
skydende rodnet ved navn "rhizome". Væsken er naturligvis så egnet som
billede på livsfilosofiens elskede forestilling om kraften som substans. Det er
ikke sjældent at se også den sexuelle investering af metaforen anvendt i mere
brutal livsfilosofi, når mere rationalistiske tænkere så karikeres som bornerte
jomfruer, fjernt fra "livet selv". Douglas Hofstadters aktuelle forsøg inden for
kunstig intelligens benytter samme metafor, når der tales om "fluid concepts";
heraf ser man at metaforen i sig selv ikke er kritisabel; det afgørende er om den,
som i Hofstadters tilfælde, er videnskabelig kontrolleret (idet den angår
muligheden for at få et computerprogram til at "glide" fra eet begreb til et
andet), hvorved den rigtignok også taber sin polemiske kraft. Tilbage
23. Som den Barthes karakteriserer som "hverken-eller" i Mytologier. Tilbage
24. cf. More Than Cool Reason og diskussionen i "We Can't Go On Meeting Like
This". Tilbage
25. Der er naturligvis alternative skemaer for det samme område, fx skalaen
(hastighed, Kelvin-skalaen for temperatur, entropien som målestok for uorden),
der ikke har tærkselfølsomhed - hvilket yderligere taler for skemaets faktiske
karakter af skema. Tilbage
26. Betegnelsen er lånt fra Eleanor Rosch, og den angår den idé, at tankens
grundmateriale udgøres af en række livsverdens-fænomener, der er for hånden
dels på grund af kroppens egenstruktur, dels på grund af den pågældende
kulturs praksisser. De er bl.a. karakteriseret ved at benævnes med korte, tidligt
indlærte ord og angå fænomener af omkring kropsstørrelse, der omgås i
traderede motoriske praksisser og kan afbildes i eet mentalt billede ("bil", "kat",
"bord", "stol", "mand", "kvinde", "gå", "i" etc.). De udgør et mellemniveau i
taxonomier, således "bord" som basalbegreb i kontrast til "møbel" (der er uden
kodificeret praksis og mentalt billede) og "Louis Seize bord", der ikke har
nogen særlig praksis tilknyttet. De kan måske opsummeres i karakteristikken:
ord som filosoffer anvender i exempler.
Skellet mellem kinæstetiske billedskemaer og basalbegreber er måske endog
ikke særlig vel gennemført, for så vidt de begge subsumeres under
"embodiment", og det synes som om billedskemaerne extraheres af den
motoriske praksis, der netop kendetegner omgangen med basalbegreberne. Et
fænomen som det at "gå" er både et basalbegreb og realiserer billedskemaet
"kilde-vej-mål" ... Tilbage
27. Denne metafor kan vel også vendes om, jvf. Sinatra "L.A. is my lady", der ikke
siger, at en kvinde er et sted på rejsen, men omvendt. En lakoffsk indvending
kunne lyde, at rejseskemaet bygger på kilde-vej-mål, der basalt erfares ved
kropslig motorik, som er ontogenetisk tidlig - men igen: er erfaringen af
kropsbevægelse tidligere end erfaringen af kærlighed? Argumentationen støder
vist her på ukortlagte forhold i hjernens udvikling, som derfor næppe
overhovedet kan tjene som argument. Tilbage
28. Vi kan sagtens forestille os tænkende væsener, for hvem kærligheden er en sen
og lidet afgørende affære, såvel som vi kan forestille os andre, for hvem det er
det første og mest basale domæne - men vi kan næppe forestille os nogen uden
det termodynamiske skema, hentet i hvilket domæne, der nu måtte være vor
marsmand mest nærliggende. At skemaerne naturligvis altid foreligger i
"anvendte" domæner er ikke noget argument for, at de alene hører hjemme dér.
Man kan blot spørge om, hvordan det kan være, at det ikke er nok at være en
praktiserende krop for at kunne artikulere billedskemaer, hertil kræves en højt
udviklet storhjerne, hvori skemaerne repræsenteres, men det vil sige, at dette
også er forudsætningen for at forstå embodied adfærd som billedskematisk (ikke
for at udføre den pågældende adfærd, naturligvis), endnu før vi metaforisk
kaster disse domæners artikulation ud over andre domæner. Hvad der ikke er
variabelt er derimod sikkert domænets karakter af spatial artikulation, der
overhovedet muliggør projektion af skematik domænerne imellem. Tilbage
29. Eller endnu mere præcist: peirceske diagrammer, jvf. Stjernfelt 1995a. Tilbage
30. Se argumentationen mod logikkens reduktion til billedskematik i May 1992
samt kommentaren i Stjernfelt 1995b. Argumentet vender naturligvis lige så
kraftigt mod formalismens bortreduktion af anskuelsen på den anden side, jvf.
her Petitot, hvis insisteren på skematismens kantianske dobbeltkarakter fx
videreføres af Østergaards (1995) insisteren på metamatematikkens nødvendige
dobbelthed af billedskemaer og formelle skemaer. Lakoffs insisteren på
sammenklapningen af begreb og anskuelse til en intellektuel anskuelse er
således hans version af "den transcendentale illusion", der overser menneskets
endelighed hos Kant.
Angående de Lakoffske gestalters "lethed" kan man også anføre, at selv om de
forekommer indlysende for en umiddelbar betragtning, rummer de problemer,
om hvis løsning der ikke er enighed, fx del/helhed, der henviser til problemet
om formalisering af mereologien; kilde-vej-mål, der henviser til spørgsmålet om
teleologisk beskrivelses status osv. At den umiddelbare betragtning af dem ikke
er rent billedlig (så sandt billedet af en pil mellem to punkter ikke i sig selv er
teleologisk) er vel det, der overhovedet giver dem mulighed for at rumme disse
diskussionsværdige problemer. Tilbage
31. En yderligere grund hertil er termodynamikkens avalens, der gør den oplagt som
materiale til metaforisering af processer uden subjekt, se hertil Stjernfelt 1995. Tilbage
32. Vi må forstå disse symbolske prægnanser som billeder, der i kraft af deres
artikulation "byder sig til" for tænkning på grund af deres skematiske
muligheder, således i metaforik, mytologi, folk theories etc. Tilbage
|