Læreren skal tættere på eleven. Men hvordan? Via fjernundervisning,
foreslår seminarieadjunkt Carlo Grevy, CVU,
Sønderjylland.
I vores moderne højteknologiske samfund bruger børn
alle mulige medier ganske ubesværet. De bruger internettet, e-mail, SMS,
mobiltelefon og chat. Læreren, som skal undervise disse børn, skal tage
udgangspunkt i børnenes virkelighed. Læreren er dog i alt for ringe grad
gearet til at tackle de nye medier. Medierne bliver nemlig i højere grad
anvendt som et redskab end som en kvalitativt ny måde at arbejde med faget på.
Nye undersøgelser har vist, at mobiltelefoner og adgangen til at sende og
modtage SMS'er er afgørende for børnenes socialitet, det vil sige udviklingen
og vedligeholdelsen af deres kontakt med deres omgangskreds. Derfor bør
læreren i højere grad selv kende kodeks for brugen af SMS'er, for det
specielle udvidede sprog, der her udvikles og skaber nye veje for venskaber og
erfaringsudveksling, ellers bliver resultatet, at han blot beder børnene om at
slukke for mobiltelefonerne. Læreren bør i stedet for tage udgangspunkt i de
potentialer, som ligger i de nye medier og i børnenes interesse for dem, og
lære børnene at bruge de nye teknologier på en reflekteret og kritisk måde.
De samme forhold gælder brugen af pc'er. For at kunne inddrage computeren i
undervisningen må læreren selv have et grundlæggende og professionelt kendskab
til den. Læreren skal også vide, hvordan computeren bruges i faget og er
integreret med faget. Når man lærer at skrive med blyant, lærer man blot at
bruge et redskab. Det samme gælder, hvis computeren kun bruges til at skrive
ind på. En fagligt integreret brug af computeren indebærer derimod, at man
indtænker hele fagets spektrum i det nye medie - f.eks. hvordan denne brug af
teknologi får indflydelse på læringen, tilegnelsen af stoffet, evnen til at
tilegne sig sprog, talbehandlingen, evnen til at søge og udvælge information
og så videre.
I danskundervisningen har teknologien f.eks. indflydelse på, hvordan børnene
lærer at stave. Hvis de i hele deres liv altid har en computer med
stavekontrol til rådighed, når de skal skrive - sågar interaktive ordbøger og
grammatikker - bør man overveje, hvor mange ressourcer der skal bruges på at
lære at stave i forhold til f.eks. at forstå og beherske basale principper for
orddannelse.
Børnene bør også undervises i brugen af ordbøger og elektroniske
opslagsværker. Når vi nu ved, at de kommende samfundsborgere i større
udstrækning vil komme til at skrive og formidle via bestående og nye
it-teknologier, der er baseret på brug af tastaturer, bør vi i højere grad i
skriveundervisningen bruge disse nye teknologier - både praktisk og
refleksivt. Her er et opgør mellem håndskriften og tifingersystemet på banen -
for hvor meget tid skal eleverne bruge på at få en pæn håndskrift, når prisen
er et ubehjælpsomt tofingersystem til computeren resten af livet?
Allerede nu har de fleste børn adgang til en pc i deres hverdag. Børnene
bruger pc'erne som det naturligste i verden, og de har ingen problemer med at
have en halv snes vinduer åbne på skærmen, samtidig med at de håndterer SMS'er
på mobiltelefonen. Spørgsmålet er, om lærerne har. Og hvis de har, gælder det
ikke kun de lærere, som lige nu underviser ude på skolerne - det gælder også
de nye lærere.
De nye teknologier bevæger sig kun med andægtig inerti ind i det bestående
undervisningssystem. Langt de fleste lærerstuderende bliver stadig undervist
via almindelig klasserumsundervisning, og seminarielærerne SMS'er, chatter
eller e-mailer ikke dagligt med deres studerende. Og de nye medier integreres
ikke med de faglige mål for faget. De ordinære læreruddannelser er derfor ikke
på omgangshøjde med virkeligheden.
Vi må forvente, at hver elev inden mange år af skolen bliver udstyret med en
computer. Computeren vil naturligvis også i fremtiden, hvor det er muligt,
blive brugt som et hjælperedskab. I højere grad vil den blive brugt
teknologiunderstøttende. Først og fremmest vil den dog blive brugt
fagligt, nemlig som en integreret del af de forskellige fag. Computeren
vil blive brugt som enhver anden almindelig ting i elevernes hverdag, og den
bliver derved en væsentlig del af deres kultur.
Og hvilken nytte har de lærerstuderende så af den ellers så skattede klassiske
klasserumsundervisning? Hvordan skal de kunne lære eleverne at lære, hvis de i
højere grad ser computeren som et redskab end som en integreret del af faget?
Den eneste chance er efteruddannelse og deres omstillingsberedskab. Men havde
det ikke været bedre, hvis de kommende lærere allerede fra starten havde
indstillet sig på disse forhold?
Fjernundervisninger et alternativ til den traditionelle læreruddannelse. I
stedet for at følge den daglige undervisning på seminariet bliver de
studerende hjemme fra deres egen pc koblet sammen med de medstuderende og
læreren.
Der er ikke mundtlig gennemgang af stoffet - men de studerende læser,
diskuterer sammen på en it-konference (via internettet) og afleverer
skriftlige besvarelser. Det er et godt alternativ - og et godt alternativ
betyder normalt, at man kan vælge dette som en udvej, en løsning, hvis den
første umiddelbare løsning ikke er mulig. Jeg mener, at denne uddannelse er
bedre end den traditionelle - ud fra egne erfaringer kan jeg kun tale
begejstret om denne nye undervisningsform.
De fjernstuderende lærer mere. De lærer i høj grad at lære. Men især bliver de
fagligt dygtigere - og det er der brug for i en tid, hvor danske skoleelever
scorer lavt i internationale undersøgelser. Og de lærer det på en måde, der i
langt højere grad passer til et højteknologisk samfund.
Fra starten af deres studium lærer de at bruge de nye medier
fagligt. Når de skal ud at undervise og bruge disse nye teknologier,
skal de ikke først til at lære at bruge teknologien i forbindelse med faget -
den har de selv lært at bruge i deres egen læring, og refleksionerne her kan
de bruge i deres egen praksis.
En rundspørge blandt mine studerende på fjernundervisning afspejler en række
nye kvaliteter i selve læringssituationen over internettet. En studerende
skriver, at man laver meget, og at det kan være krævende, men »at tonen på
nettet er præget af velvilje, interesse og omsorg. Vi føler os nok alle sammen
lidt lost indimellem, og så er vi gode til at give et klap på skulderen«.
Om gruppearbejdet er der kommentarer som »Til min positive overraskelse viste
det sig, at gruppearbejde via nettet i praksis fungerer bedre, end det gør i
en fysisk klasse. Jeg tror, det hænger sammen med, at det er så tydeligt, om
de enkelte medlemmer bidrager med noget.
Det er interessen for det faglige, som holder os sammen«. Om strukturen og
måden at arbejde på siger de studerende: »Det er en effektiv måde at lære på!
Hver uge sin veldefinerede opgave inden for hvert fag. Det er næsten frit,
hvornår vi afleverer, men jeg er aldrig i tvivl om, om jeg har lavet det hele,
eller hvad jeg mangler. Den skriftlige kommunikationsform betyder, at ingen
bliver overhørt. Der kommer svar på alt, tit også fra de medstuderende. Til
gengæld ses det tydeligt, når vi ikke deltager. Fjernundervisning er effektiv,
men ikke effektiv, fordi den er fjern, men fordi den er skriftlig, individuel
og giver den studerende ansvaret«.
Det går igen i disse udtalelser, at især den tætte
opfølgning og struktur er central. Det er ikke kun i det fysiske rum, at det
så højtskattede levende ord udfoldes - det findes også i det såkaldte
virtuelle rum, i fjernundervisningen. Menvirtuelbetyder her ikke et
næsten-lige-så-godt alternativ - det betyder et større nærvær mellem de
studerende og mellem de studerende og lærerne. Og det betyder en større
faglighed.
Det må også fremhæves, at i en tid, hvor skriftligheden ikke har det så godt,
og hvor der ikke skrives voldsomt meget i f.eks. dansk på seminarierne, dér
styrkes fagligheden betydeligt, ved at det meste af kommunikationen - både de
studerende og læreren og de studerende imellem - foregår skriftligt. Ansvaret
og det sociale styrkes også. Fjernundervisning gør nemlig kommunikationen,
herunder den enkelte studerendes indsats, mere tydelig. Mundtlighed i såkaldt
normal undervisning er utrolig kompleks, og dermed kan det sociale samspil
blive uigennemskueligt. I undervisning over internettet medfører den sociale
gennemsigtighed og enkelhed, at den enkeltes rolle i undervisningssituationen
bliver langt mere klar.
Ingen kan derfor længere skjule sig. Man kan godt prøve at lade være med at
bidrage med noget - men ens fravær bliver blot så meget desto mere tydelig.
Denne gennemsigtighed medfører større ansvarlighed.
Med den nyeundervisningsteknologi opstår der en ny social og faglig nærhed.
Lad os kalde den dialogisk nærhed. I samtaler med kolleger møder jeg ofte det
synspunkt, at den rigtige
undervisning foregår i klasselokalet. Det er jo dér, mennesker mødes, det er
dér, ordene fødes, mennesker kan se hinanden, og ægte kommunikation foregår.
Dette er dog for mig at se en gammeldags måde at betragte de nye
undervisningsformer over internettet på.
Mogens Hansen drøfter på samme måde - men med udgangspunkt i folkeskolen -
klasserummet som omdrejningspunkt for læringen (Politiken 10. maj 2003). Og
det er rigtigt, at klasserummet - i en eller anden form - bestemt har sin
berettigelse i en række læringssituationer. Men det vil være forkert at gøre
selve klasserummet til det centrale sted for læring og udveksling af erfaring.
Selve klassen er vigtig. Og en klasse kan sagtens - i visse situationer - have
sit liv via internettet, ligesom børnene kan have andre vitale grupper via SMS
og internet. Læreren skal blot udnytte de nye muligheder i de nye medier - for
de nye medier giver mindst de samme muligheder for at danne fællesskaber,
udvikle demokrati og ansvar og tage hensyn til de forskellige individer.
Mennesker kan nemlig godt mødes på internettet - og de ord og sætninger, der
fødes, bliver måske netop her mere ægte på grund af målrettetheden,
fagligheden, det sociale og personlige ansvar og skriftligheden. Mundtligheden
i klasselokalet er flygtig som de hurtige medier, hvorimod skriftligheden over
internettet appellerer til eftertænksomhed. Socialiteten, vitaliteten og
fagligheden bliver derfor ikke mindre.
At vi som lærere ofte har et idylliseret billede af klasselokalet og hermed
stadig opfatter det som det centrale sted for læring, kan meget vel skyldes
vores egen opvækst. Spørg børnene og de unge, hvor de mener, de er tættest på
virkeligheden - i klasseværelset eller ved skærmen. Det er i øvrigt velkendt,
at børn ikke lærer mest i skolen - og dens lokaler - men derimod alle mulige
andre steder. F.eks. har de lært at tale, inden de kom i skole - og det er en
præstation med en progression, som skolen ikke formår at gentage. Naturligvis
har den nye teknologi nogle begrænsninger - på godt og ondt - men det gør ikke
kommunikationen over internettet mindre ægte. Måske nærmere det modsatte.
Ny teknologimedfører nye muligheder - men den medfører bestemt også nye
begrænsninger. Derfor skal man naturligvis ikke ukritisk kaste sig over ny
teknologi. Det er også nødvendigt at se realiteterne i øjnene. Teknologier som
internettet, med dets muligheder for at chatte og bruge rækker af andre
kommunikationsværktøjer, og mobiltelefonen, med dens mulighed for at SMS'e med
videre, er en væsentlig del af børns og unges hverdag. Læreren kan godt bede
eleverne om at slukke for mobiltelefonen og sige til dem, at det er vigtigere
at være sammen med andre mennesker i klubber og foreninger end på nettet.
Realiteten er dog, at børnene oplever den fagre nye teknologiverden som
virkelig, intens og uundværlig. Hvis vi ikke skal have amerikanske tilstande,
hvor børn kommer i behandling pga. deres afhængighed af computere, må vi lære
dem at forholde sig kritisk til teknologien, at forholde sig til de muligheder
og de begrænsninger, som teknologien giver. Hvis de voksne ikke er i stand til
at gå ind i børnenes og de unges verden, bliver de opfattet som relikvier,
verdensfjerne, uægte og gammeldags.
Hvor fjernundervisning umiddelbart kunne opfattes som en kompensation for
klasserumsundervisning, har den i stedet for vist sig at være en ny vej
fremad. Det er klasserumsundervisningen, der i stedet for må ses som en
kompensation for fjernundervisningen.
Klasserumsundervisning garanterer nemlig ikke på samme måde det samme nærvær
og den tætte opfølgning. Og at de studerende er til stede fysisk, betyder ikke
nødvendigvis, at de er det åndeligt. Fjernundervisningen giver derimod den
studerende nogle erfaringer, som kan bruges i egen it-baseret praksis i en
meget nær fremtid.
Fjernundervisning er i stand til at leve op til nogle af de krav, som den nære
fremtid stiller. Men den ser også ud til at kunne løse nogle problemer i de
nutidige klassiske læringsformer, hvor fagene for de studerende ofte ser
usammenhængende, ustrukturerede og upersonlige ud. Den studerendes liv bliver
i den moderne massemediekultur opsplittet, og det opnår ikke at blive
defragmenteret i klasserumsundervisningen igen. At der ikke er en fuldstændig
tidsmæssig samordning i fjernundervisningen, er, selv om det umiddelbart
forekommer selvmodsigende, netop med til at generere sammenhæng, nemlig
sammenhæng i de sociale relationer og i de faglige. Fjernundervisning er
derfor ikke fjern. Fjernundervisning er derimod nær både i sin praksis og i
sin aktualitet - og den bringer i højere grad læreren på omgangshøjde med de
elever, han og hun selv skal undervise.