Bilagsdel
Bilag 1
Internetbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt
skoleforvaltningernes ledelse i hele Danmark samt resultaterne heraf
Bilag 1 – internetbaseret
spørgeskemaundersøgelse blandt Skoleforvaltningernes ledelse i hele Danmark
Der er i alt 21
spørgsmål, der skal besvares. Det tager ca. 12 minutter at udfylde
spørgeskemaet.
Såfremt der
måtte opstå spørgsmål i forbindelse med udfyldelsen af spørgeskemaet, er du
velkommen til at kontakte XX pr. e-mail: XX eller pr. telefon XX.
Kommunalreformen og
"Fælles Mål"
1) Hvorledes blev
kommunen berørt af kommunalreformen?
(Sæt venligst kryds ud
for den kategori, der er mest dækkende)
|
Antal |
% |
Kommunen er ikke
blevet sammenlagt med andre kommuner |
28 |
42 |
Kommunen er blevet
sammenlagt med 1 eller flere kommuner i forbindelse med
kommunalreformen, men sammenlægningen har ikke i nævneværdig grad ført
til ændringer i kommunens politik, strategi og aktiviteter omkring
”Fælles Mål” |
30 |
45 |
Kommunen er en
sammenlægningskommune, der består af 2 eller flere kommuner, hvor
sammenlægningen har ført til større ændringer i kommunens politik,
strategi og aktiviteter omkring ”Fælles Mål” |
9 |
13 |
Total |
67 |
100 |
2) I hvilket omfang
har kommunalreformen gjort det sværere at prioritere arbejdet med ”Fælles
Mål"?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
4 |
44 |
I høj grad |
5 |
56 |
I nogen grad |
0 |
0 |
I mindre grad |
0 |
0 |
Slet ikke |
0 |
0 |
Ved ikke |
0 |
0 |
Total |
9 |
100 |
Bemærk: 58 kommuner har
ikke besvaret dette spørgsmål.
3) Har forvaltningen
på nuværende tidspunkt udarbejdet én samlet politik for arbejdet med ”Fælles
Mål”?
|
Antal |
% |
Ja |
0 |
0 |
Nej |
9 |
100 |
Ved ikke |
0 |
0 |
Total |
9 |
100 |
Bemærk: 58 kommuner har
ikke besvaret dette spørgsmål
4) Hvordan har
kommunens overordnede strategi for implementering af ”Fælles Mål” været, hvad
angår trin- og slutmål for alle fag og emner?
|
Antal |
% |
En udpræget
decentral strategi, hvor ansvaret
for implementeringen af ”Fælles Mål”, hvad angår trin- og slutmål, er lagt
direkte ud til skolerne?
|
37 |
66 |
En mere centralt
orienteret strategi, hvor den centrale forvaltning har været aktiv og
initiativtagende i forhold til implementeringen af ”Fælles Mål”?
|
5 |
9 |
Både en decentral
og central strategi, hvor der eksempelvis over tid har været en
ændring fra en centralt orienteret strategi og over til en decentral
strategi i takt med, at flere faghæfter udsendes?
|
14 |
25 |
Total |
56 |
100 |
Bemærk: 11 kommuner har
ikke besvaret dette spørgsmål.
5) Har kommunen valgt
at foreslå skolerne, at ministeriets
vejledende tekster, dvs. de vejledende læseplaner og beskrivelser frem mod
trin- og slutmål, ophøjes til egne bindende tekster?
|
Antal |
% |
Ja, i alle fag |
44 |
76 |
Ja, i nogle fag |
5 |
9 |
Nej |
6 |
10 |
Ved ikke |
3 |
5 |
Total |
58 |
100 |
Bemærk: 9 kommuner har
ikke besvaret dette spørgsmål
5a) Hvis ”Ja, i nogle
fag”, angiv med kryds nedenfor hvilke fag.
Obligatoriske fag:
|
Antal |
% |
Dansk |
1 |
20 |
Matematik |
2 |
40 |
Engelsk |
2 |
40 |
Kristendomskundskab |
1 |
20 |
Historie |
2 |
40 |
Samfundsfag |
2 |
40 |
Idræt |
3 |
60 |
Musik |
2 |
40 |
Billedkunst |
2 |
40 |
Natur/teknik |
2 |
40 |
Geografi |
2 |
40 |
Biologi |
2 |
40 |
Fysik/kemi |
2 |
40 |
Håndarbejde |
2 |
40 |
Sløjd |
3 |
60 |
Hjemkundskab |
2 |
40 |
Bemærk: Procenttallene er
udregnet på basis af N=5
Valgfag:
|
Antal |
% |
Billedkunst |
2 |
40 |
Hjemkundskab |
2 |
40 |
Håndarbejde |
2 |
40 |
Musik |
2 |
40 |
Sløjd |
2 |
40 |
Tysk |
2 |
40 |
Fransk |
2 |
40 |
Arbejdskendskab |
2 |
40 |
Drama |
2 |
40 |
EDB |
2 |
40 |
Filmkundskab |
3 |
60 |
Fotolære |
2 |
40 |
Hverdagsfransk |
2 |
40 |
Hverdagstysk |
2 |
40 |
Latin |
2 |
40 |
Medier |
2 |
40 |
Motorlære |
2 |
40 |
Spansk |
2 |
40 |
Teknologi |
2 |
40 |
Tekstbehandling |
2 |
40 |
Indvandrersprog |
2 |
40 |
Tilbudsfag:
|
Antal |
% |
Tysk |
5 |
100 |
Fransk |
4 |
80 |
Dansk som
andetsprog |
3 |
60 |
Modersmålsundervisning |
3 |
60 |
Obligatoriske emner:
|
Antal |
% |
Færdselslære |
3 |
60 |
Sundheds- og
seksualundervisning og familiekundskab |
2 |
40 |
Uddannelses-,
erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering |
4 |
80 |
Børnehaveklassen |
1 |
20 |
6)
Har beslutningen om, hvorvidt ministeriets vejledende tekster, dvs.
vejledende læseplaner og beskrivelser frem mod trin- og slutmål, skulle
ophøjes til bindende tekster været politisk behandlet i kommunen?
|
Antal |
% |
Ja |
36 |
64 |
Nej |
16 |
29 |
Ved ikke |
4 |
7 |
Total |
56 |
100 |
Bemærk: 11 kommuner har
ikke besvaret dette spørgsmål
7) Er
der skoler i kommunen, hvor skolebestyrelsen, jf. § 44 i Folkeskoleloven, har
valgt at udarbejde egne læseplaner, som afviger fra eventuelle fælles
læseplaner i den øvrige kommune?
|
Antal |
% |
Ja |
6 |
10 |
Nej |
49 |
85 |
Ved ikke |
3 |
5 |
Total |
58 |
100 |
Bemærk: 9 kommuner har
ikke besvaret dette spørgsmål
Hvis ja, uddyb
venligst (f.eks. andelen af kommunens skoler, hvor dette er tilfældet, hvilke
fag det drejer sig om, og om der er en særlig begrundelse herfor):
Se outputfil
Implementering af ”Fælles Mål”
Kommunens strategi
for implementering af ”Fælles Mål” i forhold til trin- og slutmål for alle fag
og emner ønskes belyst gennem besvarelse af nedenstående udsagn.
8) Kommunen har
arbejdet for, at skolernes ledelse, lærere
og øvrigt relevant pædagogisk personale kan
opnå medejerskab til de centralt fastsatte bindende mål (fagformål, slutmål og
trinmål) gennem følgende tiltag:
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
Afholdelse af kurser
og oplæg |
2 %
(1) |
27 % (15) |
41 % (23) |
16 % (9) |
14 % (8) |
100 % (56) |
Udgivelse af pjecer,
nyhedsbreve, skrivelser, notater og lignende |
2 %
(1) |
11 % (6) |
33 % (18) |
40 % (22) |
15 % (8) |
100 % (55) |
Debatmøder og
fællesarrangementer |
2 %
(1) |
11 % (6) |
35 % (19) |
29 % (16) |
24 % (13) |
100 % (55) |
Henvisning til Undervisningsministeriets kampagner og nyhedsbreve |
11 % (6) |
46 % (25) |
27 % (15) |
15 % (8) |
2 %
(1) |
100 % (55) |
Andet |
25 % (7) |
21 % (6) |
21 % (6) |
14 % (4) |
18 % (5) |
100 % (28) |
Hvis andet, beskriv
venligst:
Se outputfil
9) Kommunen har
inspireret,
understøttet og sikret skolernes arbejde med
”Fælles Mål” via nedenstående aktiviteter:
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
Har kommunen i
forbindelse med ministeriets udsendelse til skolerne af vejledende
læseplaner og beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem mod trin-
og slutmål fremsendt fælles kommunale kommentarer og retningslinjer? |
4 %
(2) |
9 %
(5) |
18 % (10) |
30 % (17) |
39 % (22) |
100 % (56) |
Har kommunen bedt
skolelederne sikre sig, at beskrivelserne anvendes som et redskab i
lærernes planlægning af undervisningen? |
21 % (12) |
55 % (31) |
16 % (9) |
5 %
(3) |
2 %
(1) |
100 % (56) |
Har kommunen ved
opfølgende indsats sikret sig, at beskrivelserne anvendes i samarbejdet om
fag og tværfaglige forløb? |
6 %
(3) |
15 % (8) |
38 % (21) |
31 % (17) |
11 % (6) |
100 % (55) |
|
5 %
(3) |
11 % (6) |
27 % (15) |
27 % (15) |
30 % (17) |
100 % (56) |
|
22 % (11) |
16 % (8) |
38 % (19) |
18 % (9) |
6 %
(3) |
100 % (50) |
|
28 % (5) |
11 % (2) |
17 % (3) |
6 %
(1) |
39 %
(7) |
100 % (49) |
Hvis andre
aktiviteter, beskriv venligst:
Se outputfil
10) Har kommunen
udarbejdet egne ”beskrivelser af udviklingen
i undervisningen frem mod trin- og slutmål”?
|
Antal |
% |
Ja, i alle fag |
2 |
3 |
Ja, i nogle fag |
4 |
7 |
Nej |
50 |
86 |
Ved ikke |
2 |
3 |
Total |
58 |
100 |
Bemærk: 9 kommuner har
ikke besvaret dette spørgsmål
Hvis ja, i nogle fag,
sæt venligst kryds nedenfor i hvilke fag
Obligatoriske fag:
|
Antal |
% |
Dansk |
2 |
50 |
Matematik |
2 |
50 |
Engelsk |
2 |
50 |
Kristendomskundskab |
1 |
25 |
Historie |
2 |
50 |
Samfundsfag |
1 |
25 |
Idræt |
1 |
25 |
Musik |
1 |
25 |
Billedkunst |
1 |
25 |
Natur/teknik |
1 |
25 |
Geografi |
1 |
25 |
Biologi |
1 |
25 |
Fysik/kemi |
1 |
25 |
Håndarbejde |
0 |
0 |
Sløjd |
1 |
25 |
Hjemkundskab |
0 |
0 |
Bemærk: Procenttallene er
udregnet på basis af N=4
(det antal cases, som har svaret ”Nogle fag”)
Valgfag:
|
Antal |
% |
Billedkunst |
0 |
0 |
Hjemkundskab |
0 |
0 |
Håndarbejde |
0 |
0 |
Musik |
0 |
0 |
Sløjd |
0 |
0 |
Tysk |
0 |
0 |
Fransk |
0 |
0 |
Arbejdskendskab |
0 |
0 |
Drama |
0 |
0 |
EDB |
1 |
25 |
Filmkundskab |
0 |
0 |
Fotolære |
0 |
0 |
Hverdagsfransk |
0 |
0 |
Hverdagstysk |
0 |
0 |
Latin |
0 |
0 |
Medier |
0 |
0 |
Motorlære |
0 |
0 |
Spansk |
0 |
0 |
Teknologi |
0 |
0 |
Tekstbehandling |
0 |
0 |
Indvandrersprog |
0 |
0 |
Tilbudsfag:
|
Antal |
% |
Tysk |
1 |
25 |
Fransk |
1 |
25 |
Dansk som
andetsprog |
1 |
25 |
Modersmålsundervisning |
1 |
25 |
Obligatoriske emner:
|
Antal |
% |
Færdselslære |
1 |
25 |
Sundheds- og
seksualundervisning og familiekundskab |
1 |
25 |
Uddannelses-,
erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering |
1 |
25 |
Børnehaveklassen |
0 |
0 |
11) Har kommunen
oplevet lokale problemer og/eller begrænsninger med at implementere ”Fælles
Mål” i forhold til:
|
Ja, på alle
skoler |
Ja, på mange skoler |
Ja, men kun på
få skoler |
Nej |
Ved
Ikke |
Total |
Trinmålenes
ambitionsniveau |
2 %
(1) |
14 % (8) |
11 % (6) |
59 % (33) |
14 % (8) |
100 % (56) |
Trinmålenes antal
|
4 %
(2) |
15 % (8) |
7 %
(4) |
58 % (32) |
16 % (9) |
100 % (55) |
Trinmålenes
evaluerbarhed |
11 % (6) |
14 % (8) |
9 %
(5) |
54 % (30) |
13 % (7) |
100 % (56) |
Undervisningsmaterialer |
4 %
(2) |
6 %
(3) |
9 %
(5) |
58 % (32) |
24 % (13) |
100 % (56) |
Undervisningslokaler |
2 %
(1) |
7 %
(4) |
27 % (15) |
50 % (28) |
14 % (8) |
100 % (56) |
Lærernes uddannelse |
6 %
(3) |
15 % (8) |
27 % (15) |
36 % (20) |
16 % (9) |
100 % (55) |
Lærernes
efteruddannelse |
7 %
(4) |
22 % (12) |
26 % (14) |
29 % (16) |
16 % (9) |
100 % (55) |
Lærernes holdninger |
2 %
(1) |
7 %
(4) |
20 % (11) |
49 % (27) |
22 % (12) |
100 % (55) |
Skoleledelsens
holdninger |
0 |
2 %
(1) |
6 %
(3) |
82 % (45) |
11 % (6) |
100 % (55) |
Skolebestyrelsernes
holdninger |
0 |
2 %
(1) |
4 %
(2) |
71 % (39) |
24 %
(13) |
100 % (55) |
Skolens
pædagogiske kultur |
2 %
(1) |
7 %
(4) |
18 % (10) |
58 % (32) |
15 % (8) |
100 % (55) |
Skolens
evalueringskultur |
5 %
(3) |
16 % (9) |
23 % (13) |
43 % (24) |
13 % (7) |
100 % (56) |
Lærernes
arbejdstidsregler |
4 %
(2) |
13 % (7) |
18 % (10) |
47 % (26) |
18 % (10) |
100 % (55) |
Andre problemer |
0 |
3 %
(1) |
0 |
62 % (18) |
35 % (10) |
100 % (29) |
Hvis andre problemer,
skriv venligst hvilke:
Se outputfil
12) I hvilken grad har
forvaltningen understøttet implementeringen af ”Fælles Mål” i forhold til
skolerne via følgende?
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
Påvirkning af
skolernes udformning af virksomhedsplaner/skoleplaner |
10 % (5) |
19 % (10) |
42 % (22) |
14 % (7) |
15 % (8) |
100 % (52) |
Dialog med skolernes
ledelse |
17 % (9) |
43 % (23) |
35 % (19) |
6 %
(3) |
0 |
100 % (54) |
Igangsættelse af
udviklingsarbejder |
7 %
(4) |
20 % (11) |
37 % (20) |
24 % (13) |
11 % (6) |
100 % (54) |
Udbud af
kursusvirksomhed for lærere og ledere |
9 %
(5) |
31 % (17) |
27 % (15) |
16 % (9) |
16 % (9) |
100 % (55) |
Påvirkning af arbejdet med klassernes årsplaner/
udviklingsplaner |
6 %
(3) |
17 % (9) |
35 % (19) |
22 % (12) |
20 % (11) |
100 % (54) |
Dialog med
skolebestyrelserne |
0 |
11 % (6) |
35 % (19) |
38 % (21) |
16 % (9) |
100 % (55) |
Dialog med eleverne |
0 |
4 %
(2) |
13 % (7) |
21 % (11) |
62 % (33) |
100 % (53) |
Øvrige initiativer |
7 %
(1) |
0 |
7 %
(1) |
13 % (2) |
73 % (11) |
100 % (15) |
Hvis ja, skriv hvilke:
Se outputfil
13) I hvilket omfang
er skolebestyrelserne blevet orienterede af forvaltningen om ”Fælles Mål?”
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
2 |
3 |
I høj grad |
6 |
10 |
I nogen grad |
18 |
31 |
I mindre grad |
15 |
26 |
Slet ikke |
15 |
26 |
Ved ikke |
2 |
3 |
Total |
58 |
100 |
Bemærk: 9 kommuner har
ikke besvaret dette spørgsmål.
I givet fald, på
hvilken måde?
|
Antal |
% |
|
10 |
15 |
Informationsskrivelser udarbejdet af forvaltningen til skolerne |
6 |
9 |
Informationsskrivelser udarbejdet af forvaltningen til skolebestyrelserne |
2 |
3 |
|
20 |
30 |
|
8 |
12 |
Hvis andre måder,
beskriv venligst hvilke:
Se outputfil
14) Retningslinjer for
implementeringen af ”Fælles Mål” i folkeskolerne
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
|
8 %
(5) |
15 % (10) |
34 % (22) |
23 % (15) |
20 % (13) |
100 % (65) |
Foreligger der
milepæle
for evaluering af integrationen af ”Fælles Mål” i folkeskolens dagligdag? |
2 %
(1) |
15 % (10) |
20 % (13) |
32 % (21) |
31 % (20) |
100 % (65) |
|
2 %
(1) |
17 % (11) |
39 % (25) |
27 % (17) |
16 % (10) |
100 % (64) |
|
3 %
(2) |
14 % (9) |
20 % (13) |
20 % (13) |
42 % (27) |
100 % (64) |
|
3 %
(2) |
14 % (9) |
30 % (19) |
19 % (12) |
34 % (22) |
100 % (64) |
|
5 %
(3) |
19 % (12) |
34 % (22) |
14 % (9) |
28 % (18) |
100 % (64) |
|
2 %
(1) |
8 %
(5) |
28 % (18) |
19 % (12) |
45 % (29) |
100 % (65) |
|
3 %
(2) |
3 %
(2) |
27 % (17) |
22 % (14) |
45 % (29) |
100 % (64) |
|
9 %
(6) |
9 %
(6) |
23 % (15) |
13 % (8) |
45 % (29) |
100 % (64) |
|
9 %
(6) |
14 % (9) |
23 % (15) |
19 % (12) |
34 % (22) |
100 % (64) |
15) Vurderes det – alt
i alt – af forvaltningen, at ”Fælles Mål” er blevet en integreret del af
skolernes hverdag?
|
Antal |
% |
Ja, på alle skoler |
33 |
50 |
Ja, på mange skoler |
26 |
39 |
Ja, men kun på få
skoler |
2 |
3 |
Nej |
3 |
5 |
Ved ikke |
2 |
3 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
16)
I hvilken grad melder skolerne tilbage til
skoleforvaltningen i forbindelse med gennemførelsen af evalueringer af f.eks.
undervisningsforløb eller særlige tiltag på skolerne?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
3 |
5 |
I høj grad |
20 |
30 |
I nogen grad |
27 |
41 |
I mindre grad |
10 |
15 |
Slet ikke |
5 |
8 |
Ved ikke |
1 |
2 |
Total |
66 |
100,0 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
17) I hvilken grad har
forvaltningen gjort brug af evalueringsresultaterne fra skolerne i forbindelse
med udvikling af kommunens folkeskoler?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
3 |
5 |
I høj grad |
19 |
29 |
I nogen grad |
22 |
33 |
I mindre grad |
14 |
21 |
Slet ikke |
7 |
11 |
Ved ikke |
1 |
2 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
18) Er
det forvaltningens opfattelse, at ”Fælles
Mål” er et vigtigt redskab for lærernes
didaktiske arbejde?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
13 |
20 |
I høj grad |
29 |
44 |
I nogen grad |
20 |
30 |
I mindre grad |
1 |
2 |
Slet ikke |
0 |
0 |
Ved ikke |
3 |
5 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
19) Er det
forvaltningens opfattelse, at implementeringen af ”Fælles Mål” har bidraget
til at styrke holddannelse?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
0 |
0 |
I høj grad |
5 |
8 |
I nogen grad |
31 |
47 |
I mindre grad |
15 |
23 |
Slet ikke |
3 |
5 |
Ved ikke |
12 |
18 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
20) Er
det forvaltningens opfattelse, at implementeringen af ”Fælles Mål” bidrager
til, at skolerne vil gå fra et få-lærer-princip til et faglærerprincip?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
0 |
0 |
I høj grad |
8 |
12 |
I nogen grad |
34 |
52 |
I mindre grad |
15 |
23 |
Slet ikke |
0 |
0 |
Ved ikke |
9 |
14 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
21) Er
det forvaltningens opfattelse, at implementeringen af ”Fælles Mål” bidrager
til, at skolerne vil opprioritere teamdannelse som organisatorisk
omdrejningspunkt?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
7 |
11 |
I høj grad |
26 |
39 |
I nogen grad |
19 |
29 |
I mindre grad |
2 |
3 |
Slet ikke |
2 |
3 |
Ved ikke |
10 |
15 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
22) Bidrager
implementeringen af ”Fælles Mål” til, at skolerne vil opprioritere
to-lærer-ordninger i klasseundervisningen?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
0 |
0 |
I høj grad |
1 |
2 |
I nogen grad |
15 |
23 |
I mindre grad |
24 |
36 |
Slet ikke |
8 |
12 |
Ved ikke |
18 |
27 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har ikke
besvaret dette spørgsmål
23) Bidrager
implementeringen af ”Fælles Mål” til, at skolerne vil opprioritere anvendelsen
af årsplaner som et vigtigt arbejdsredskab?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
8 |
12 |
I høj grad |
34 |
52 |
I nogen grad |
15 |
23 |
I mindre grad |
2 |
3 |
Slet ikke |
1 |
2 |
Ved ikke |
6 |
9 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
24) Er det
forvaltningens opfattelse, at implementeringen af ”Fælles Mål” har bidraget
til at styrke fagligheden?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
1 |
2 |
I høj grad |
27 |
41 |
I nogen grad |
33 |
50 |
I mindre grad |
2 |
3 |
Slet ikke |
0 |
0 |
Ved ikke |
3 |
5 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
25) Vurderer
forvaltningen, at ”Fælles Mål” har bidraget
til at styrke undervisningsdifferentieringen?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
1 |
2 |
I høj grad |
12 |
18 |
I nogen grad |
33 |
50 |
I mindre grad |
11 |
17 |
Slet ikke |
2 |
3 |
Ved ikke |
7 |
11 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
26) Er det
forvaltningens opfattelse, at implementeringen af ”Fælles Mål” har bidraget
til at styrke skole-hjemsamarbejdet?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
0 |
0 |
I høj grad |
5 |
8 |
I nogen grad |
37 |
57 |
I mindre grad |
8 |
12 |
Slet ikke |
3 |
5 |
Ved ikke |
12 |
19 |
Total |
65 |
100 |
Bemærk: 2 kommuner har
ikke besvaret dette spørgsmål
27) Er det
forvaltningens opfattelse, at implementeringen af ”Fælles Mål” har bidraget
til at styrke rummeligheden?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
0 |
0 |
I høj grad |
3 |
5 |
I nogen grad |
16 |
24 |
I mindre grad |
26 |
39 |
Slet ikke |
10 |
15 |
Ved ikke |
11 |
17 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
28) Er det
forvaltningens opfattelse, at implementeringen af ”Fælles Mål” har bidraget
til at styrke skolernes evalueringskultur?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
6 |
9 |
I høj grad |
23 |
35 |
I nogen grad |
21 |
32 |
I mindre grad |
9 |
14 |
Slet ikke |
2 |
3 |
Ved ikke |
4 |
6 |
Total |
65 |
100 |
Bemærk: 2 kommuner har
ikke besvaret dette spørgsmål
29) Er det
forvaltningens opfattelse, at implementeringen af ”Fælles Mål” har bidraget
til at begrænse brugen af specialundervisning?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
0 |
0 |
I høj grad |
0 |
0 |
I nogen grad |
13 |
20 |
I mindre grad |
31 |
47 |
Slet ikke |
15 |
23 |
Ved ikke |
7 |
11 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
30) Er der på
kommunalt niveau med afsæt i ”Fælles Mål” iværksat initiativer i forhold til
at fremme samarbejdet inden for følgende:
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
|
17 % (11) |
22 % (14) |
27 % (17) |
19 % (12) |
16 % (10) |
100 % (64) |
|
13 % (8) |
27 % (17) |
31 % (20) |
20 % (13) |
9 %
(6) |
100 % (64) |
|
12 % (7) |
20 % (12) |
32 % (19) |
8 %
(5) |
28 % (17) |
100 % (60) |
|
5 %
(3) |
22 % (14) |
45 % (29) |
15 % (10) |
14 % (9) |
100 % (65) |
|
6 %
(4) |
9 %
(6) |
43 % (28) |
29 % (19) |
12 % (8) |
100 % (65) |
|
3 %
(2) |
19 % (12) |
41 % (26) |
21 % (13) |
16 % (10) |
100 % (63) |
|
11 % (1) |
11 % (1) |
0 |
11 % (1) |
67 % (6) |
100 % (9) |
Hvis andre
initiativer, skriv hvilke:
Se outputfil
31) Vurderer du -
samlet set, at ”Fælles Mål” er blevet mere integreret i skolens hverdag nu
sammenlignet med for ca. 2 år siden?
|
Antal |
% |
Ja |
63 |
96 |
Nej |
1 |
2 |
Ved ikke |
2 |
3 |
Total |
66 |
100 |
Bemærk: 1 kommune har
ikke besvaret dette spørgsmål
32) Prioriter venligst
3 områder af nedenstående, som du i særlig grad mener, at "Fælles Mål" har
haft positiv betydning for (sæt 3 krydser):
|
Antal |
% |
At lette overgangene
mellem skolens afdelinger, dvs. indskoling, mellemtrin og udskoling |
9 |
13 |
At sikre samarbejde
på tværs af fagene (tværfaglighed) |
4 |
6 |
At
styrke skole-hjemsamarbejdet |
5 |
8 |
At afklare fagenes
faglige indhold, mål og
ambitionsniveau |
53 |
79 |
At styrke
undervisningsdifferentieringen |
5 |
8 |
At identificere og
hjælpe elever med faglige problemer |
5 |
8 |
At
styrke arbejdet med rummelighed |
1 |
2 |
At styrke elevernes
faglige udvikling |
38 |
57 |
At styrke elevernes
alsidige personlige udvikling |
5 |
8 |
At begrænse brugen
af specialundervisning |
1 |
2 |
At styrke lærernes
samarbejde i team |
12 |
18 |
At identificere og
evaluere elevernes faglige udbytte af undervisningen |
34 |
51 |
At
styrke skolens evalueringskultur |
24 |
36 |
Andet |
1 |
2 |
N=67
Hvis andet, angiv
venligst:
Se outputfil
Bilag 2
Internetbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt
skolelederne på samtlige danske folkeskoler
Bilag 2 – internetbaseret
spørgeskemaundersøgelse blandt skolelederne i samtlige folkeskoler i hele
Danmark
Der er i alt 34
spørgsmål, der skal besvares. Det tager ca. 15 minutter at udfylde
spørgeskemaet.
Såfremt der
måtte opstå spørgsmål i forbindelse med udfyldelsen af spørgeskemaet, er du
velkommen til at kontakte Carsten Nykjær Madsen pr. e-mail: evaluering@muusmann-as.dk
eller pr. telefon 70 11 22 10.
Implementeringen af
”Fælles mål” i forhold til trin – og slutmål for alle fag og emner.
1) Har skolen en
overordnet strategi for (dvs. fastlagt og beskrevet),
hvordan
implementeringen af ”Fælles Mål”
skal foregå?
|
Antal |
% |
Ja |
440 |
43 |
Nej |
594 |
57 |
Total |
1034 |
100 |
Bemærk: 13 skoleledere
har ikke besvaret dette spørgsmål
2) Hvilken rolle har
skolens ledelse spillet i forbindelse med implementeringen af ”Fælles Mål”?
(Sæt gerne flere krydser)
Rolle |
Antal |
% |
Initiativtager |
611 |
58 |
Aktiv deltager |
423 |
40 |
Kravstiller |
629 |
60 |
Kvalitetssikrer |
413 |
39 |
Støttefunktion |
517 |
49 |
Ingen rolle |
15 |
1 |
3) Har
skolebestyrelsen været involveret i at sætte ”Fælles Mål” på skolens
dagsorden?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
8 |
1 |
I høj grad |
51 |
5 |
I nogen grad |
309 |
30 |
I mindre grad |
491 |
47 |
Slet ikke |
188 |
18 |
Total |
1047 |
100 |
Hvis ”i meget høj
grad”/ ”i høj grad”, på hvilken måde? (sæt kun ét kryds)
Rolle |
Antal |
% |
Initiativtager |
12 |
21 |
Aktiv deltager |
22 |
38 |
Kravstiller |
0 |
0 |
Kvalitetssikrer |
0 |
0 |
Støttefunktion |
24 |
41 |
Ingen rolle |
0 |
0 |
Total |
58 |
100 |
4) Konkrete planer og
aktiviteter
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
|
14 % (147) |
43 % (448) |
33 % (348) |
8 % (86) |
1 % (15) |
100 % (1044) |
|
14 % (145) |
54 % (560) |
29 % (304) |
3 % (33) |
0 |
100 % (1042) |
Foreligger der
milepæle
for implementering af ”Fælles Mål” i skolens dagligdag? |
3 % (33) |
16 % (169) |
38 % (391) |
27 % (279) |
15 % (158) |
100 % (1030) |
Har
skolen sikret sig faghæfter for fagene til alle faglærere? |
75 % (780) |
22 % (229) |
2 % (25) |
1 %
(8) |
0 %
(1) |
100 % (1043) |
Sikrer skoleledelsen,
at ”Fælles Mål” indgår som arbejdsredskab i lærernes didaktiske arbejde? |
18 % (191) |
50 % (522) |
28 % (292) |
4 % (37) |
0 %
(1) |
100 % (1043) |
|
10 % (107) |
36 % (374) |
43 % (448) |
10 % (104) |
1 %
(8) |
100 % (1041) |
I givet fald, hvilke
former for opfølgning
(sæt gerne flere
krydser)
|
Antal |
% |
”Fælles Mål” tages
regelmæssigt op på pædagogiske rådsmøder
|
145 |
14 |
Skoleledelsen
tager ”Fælles Mål” op på løbende møder med fagteam, klasseteam og
årgangsteam |
705 |
67 |
Skoleledelsen
sikrer sig, at ”Fælles Mål” inddrages i årsplaner/udviklingsplaner |
936 |
89 |
Andet |
135 |
13 |
Hvis andet, beskriv
venligst:
Se outputfil
Effekten af ”Fælles
Mål” i undervisningen
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Ved ikke |
Total |
5) Er ”Fælles Mål” et
vigtigt arbejdsredskab for lærernes didaktiske arbejde? |
12 % (130) |
57 % (592) |
29 % (300) |
2 % (18) |
0 %
(1) |
0 % (4) |
100 % (1045) |
6) Bidrager
implementeringen af ”Fælles Mål” til øget anvendelse af holddannelser i
undervisningen? |
2 % (23) |
10 % (107) |
44 % (464) |
33 % (343) |
8 %
(79) |
3 % (30) |
100 % (1046) |
7) Bidrager
implementeringen af ”Fælles Mål” til, at din skole vil gå fra et
få-lærer-princip til et faglærerprincip? |
3 % (28) |
14 % (141) |
45 % (471) |
25 % (259) |
10 % (107) |
3 % (35) |
100 % (1041) |
8) Bidrager
implementeringen af ”Fælles Mål” til, at din skole vil opprioritere
teamdannelse som organisatorisk omdrejningspunkt? |
15 % (152) |
31 % (328) |
30 % (314) |
13 % (140) |
8 %
(79) |
3 % (31) |
100 % (1044) |
9) Bidrager
implementeringen af ”Fælles Mål” til, at din skole vil opprioritere
to-lærer-ordninger i klasseundervisningen? |
2 % (17) |
8 % (79) |
26 % (276) |
33 % (341) |
27% (279) |
5 % (54) |
100 % (1046) |
10) Bidrager
implementeringen af ”Fælles Mål” til, at din skole har kunnet begrænse
brugen af specialundervisning? |
1 %
(9) |
3 % (35) |
16 % (167) |
38 % (394) |
35 % (362) |
8 % (78) |
100 % (1045) |
11) Bidrager
implementeringen af ”Fælles Mål” til, at din skole vil opprioritere
anvendelsen af årsplaner/udviklingsplaner
som et vigtigt
arbejdsredskab? |
18 % (183) |
43 % (446) |
27 % (283) |
8 % (81) |
4 %
(40) |
1 % (10) |
100 % (1043) |
12) Vurderer du, at
implementeringen af ”Fælles Mål” har styrket fagligheden på din skole? |
6 % (59) |
35 % (364) |
50 % (525) |
7 % (70) |
1 %
(14) |
1 % (14) |
100 % (1046) |
13) Vurderer du, at
implementeringen af ”Fælles Mål” har styrket rummeligheden på din skole? |
0 %
(4) |
4 % (39) |
22 % (224) |
42 % (438) |
26 % (266) |
7 % (73) |
100 % (1044) |
14) Vurderer du, at
implementeringen af ”Fælles Mål” har styrket evalueringskulturen på din
skole? |
5 % (54) |
34 % (359) |
49 % (513) |
9 % (96) |
1 %
(14) |
1 % (8) |
100 % (1044) |
15) Findes der
informationer om ”Fælles Mål” på skolens hjemmeside?
|
Antal |
% |
Ja |
370 |
35 |
Nej |
675 |
65 |
Total |
1045 |
100 |
Bemærk: 2 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
Hvis ja, eksisterer
”Fælles Mål” på hjemmesiden:
|
Antal |
% |
Som
et link til andre sider, f.eks.
Undervisningsministeriets hjemmeside? (www.faellesmaal.uvm.dk) |
312 |
30 |
Som en integreret
del af den eksisterende hjemmeside for nogle af fagene? |
50 |
5 |
Som en integreret del
af den eksisterende hjemmeside for alle fagene? |
20 |
2 |
Som
en beskrivelse af skolebestyrelsens
mulige
indflydelse på ”Fælles Mål”, jf. § 44 i
Folkeskoleloven? |
9 |
1 |
Andet |
61 |
6 |
Hvis andet, beskriv
venligst:
Se outputfil
16)
Hvordan har skoleledelsen
opfattet støtten fra
skoleforvaltningen i forbindelse med arbejdet med ”Fælles Mål”?
|
Antal |
% |
Meget god |
23 |
2 |
God |
137 |
13 |
Middel |
341 |
33 |
Mindre god |
237 |
23 |
Dårlig |
164 |
16 |
Ved ikke |
143 |
14 |
Total |
1045 |
100 |
Bemærk: 2 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
17) I hvilken grad har
skoleforvaltningen været involveret i din skoles implementering af ”Fælles
Mål?”
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
5 |
1 |
I høj grad |
37 |
4 |
I nogen grad |
195 |
19 |
I mindre grad |
351 |
34 |
Slet ikke |
397 |
38 |
Ved ikke |
62 |
6 |
Total |
1047 |
100 |
Hvis ”I nogen grad”,
”I mindre grad” eller ”Slet ikke”: Kunne din skole have ønsket mere
involvering fra skoleforvaltningen?
|
Antal |
% |
Ja |
344 |
37 |
Nej |
583 |
63 |
Total |
929 |
100 |
18) Lærernes rolle i
forbindelse med implementeringen af ”Fælles Mål”
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
Har skoleledelsen
opstillet egne retningslinjer for, hvordan ”Fælles Mål”
skal
indgå i den enkelte lærers/det enkelte
lærerteams arbejde? |
5 % (56) |
23 % (242) |
39 % (402) |
21 % (218) |
12 % (124) |
100 % (1042) |
Foretager
skoleledelsen opfølgning på, hvordan ”Fælles Mål” indgår i den enkelte
lærers/det enkelte lærerteams arbejde? |
6 % (62) |
35 % (358) |
48 % (499) |
10 % (101) |
1 %
(10) |
100 % (1030) |
I givet fald:
Hvordan sikrer
skoleledelsen, at ”Fælles Mål” bliver inddraget i lærernes/det
enkelte lærerteams arbejde?
(sæt gerne
flere krydser)
|
Antal |
% |
Der er udarbejdet
retningslinjer eller vejledninger på skolen herfor |
123 |
12 |
Skoleledelsen tager
det op på løbende møder med fagteam |
417 |
40 |
Skoleledelsen tager
det op på løbende møder med klasseteam |
524 |
50 |
Skoleledelsen tager
det op på løbende møder med årgangsteam |
497 |
48 |
Det inddrages i
drøftelserne med lærerne om årsplaner/udviklingsplaner |
876 |
84 |
|
94 |
9 |
N=1047
Hvis andre måder,
beskriv venligst hvilke:
Se outputfil
19) I
hvor høj grad har ”Fælles Mål” været anvendt i forbindelse med udformningen af
elevplaner?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
190 |
18 |
I høj grad |
402 |
39 |
I nogen grad |
256 |
25 |
I mindre grad |
82 |
8 |
Slet ikke |
46 |
4 |
Ved ikke |
65 |
6 |
Total |
1041 |
100 |
Bemærk: 6 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
20) I
hvor høj grad vurderes det, at det i forbindelse med lærernes arbejde med
”Fælles Mål” er muligt at arbejde med såvel mål for undervisningen som den
enkelte elevs læringsmål?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
52 |
5 |
I høj grad |
370 |
35 |
I nogen grad |
485 |
46 |
I mindre grad |
77 |
7 |
Slet ikke |
0 |
0 |
Ved ikke |
61 |
6 |
Total |
1045 |
100 |
Bemærk: 2 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
21) Inddragelse af
”Fælles Mål” i fagsamarbejdet
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
Inddrages ”Fælles
Mål” i forhold til fagteam-samarbejde?
|
11 % (119) |
48 % (494) |
33 % (343) |
7 % (76) |
1 %
(9) |
100 % (1041) |
Inddrages ”Fælles
Mål” i tværgående fagsamarbejde i forhold til klasseteam? |
5 % (47) |
36 % (368) |
45 % (465) |
13 (130) |
2 %
(21) |
100 % (1031) |
Inddrages ”Fælles
Mål” i tværgående fagsamarbejde i forhold til årgangsteam? |
6 % (56) |
35 % (360) |
41 % (416) |
12 % (117) |
7 %
(72) |
100 % (1021) |
22) Hvordan sikrer
skoleledelsen, at ”Fælles Mål” bliver inddraget i fagsamarbejde, i fagteam,
klasseteam og/eller årgangsteam?
(Sæt gerne flere krydser)
|
Antal |
% |
Der er udarbejdet
retningslinjer eller vejledninger på skolen herfor |
125 |
12 |
Skoleledelsen tager
det op på løbende møder med fagteam |
451 |
43 |
Skoleledelsen tager
det op på løbende møder med klasseteam |
508 |
49 |
Skoleledelsen tager
det op på løbende møder med årgangsteam |
519 |
50 |
Det inddrages i
drøftelserne med lærerne om årsplaner/udviklingsplaner |
838 |
80 |
|
86 |
8 |
N=1047
Hvis andre måder,
beskriv venligst hvilke:
Se outputfil
23) Vurderer
skoleledelsen, at ”Fælles Mål” har bidraget
til at styrke undervisningsdifferentieringen?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
8 |
1 |
I høj grad |
85 |
8 |
I nogen grad |
574 |
55 |
I mindre grad |
269 |
26 |
Slet ikke |
46 |
4 |
Ved ikke |
63 |
6 |
Total |
1045 |
100 |
Bemærk: 2 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
24) Vurderer
skoleledelsen, at lærerne anvender undervisningsvejledningernes afsnit om
undervisningsdifferentiering?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
10 |
1 |
I høj grad |
151 |
14 |
I nogen grad |
618 |
59 |
I mindre grad |
157 |
15 |
Slet ikke |
5 |
1 |
Ved ikke |
104 |
10 |
Total |
1045 |
100 |
Bemærk: 2 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
25) Vurderer
skoleledelsen, at ”Fælles Mål” har bidraget til at styrke holddannelse?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
8 |
1 |
I høj grad |
77 |
7 |
I nogen grad |
410 |
39 |
I mindre grad |
386 |
37 |
Slet ikke |
124 |
12 |
Ved ikke |
40 |
4 |
Total |
1045 |
100 |
Bemærk: 2 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
26) Hvordan inddrages
eleverne løbende i tilrettelæggelsen af undervisningen?
(sæt kryds
ved de metoder, der forekommer på skolen)
|
Antal |
% |
Gennem regelmæssige
klassesamtaler |
734 |
70 |
Gennem samtaler med
eleverne og deres forældre |
811 |
78 |
Ved
udarbejdelsen af årsplaner/udviklingsplaner |
514 |
49 |
Andet |
121 |
12 |
N=1047
Hvis andet, beskriv
venligst:
Se outputfil
27) Inddragelse af
eleverne i fastlæggelse af individuelle mål
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
Har skolen opstillet
retningslinjer for, hvordan eleverne løbende bør inddrages i fastlæggelsen
af individuelle mål? |
7 % (74) |
20 % (207) |
34 % (348) |
20 % (205) |
19 % (201) |
100 % (1035) |
Foretager
skoleledelsen opfølgning på, hvordan
eleverne løbende inddrages i fastlæggelsen af individuelle mål? |
3 % (30) |
18 % (182) |
42 % (432) |
29 % (298) |
9 %
(98) |
100 % (1040) |
28) Hvordan inddrages
eleverne løbende i fastlæggelse og evaluering
af individuelle mål? (sæt kryds ved de
metoder, der forekommer på skolen)
|
Antal |
% |
Gennem
årlige elevsamtaler? |
600 |
57 |
Gennem
hyppige elevsamtaler? |
478 |
46 |
Gennem samtaler med
elever og deres forældre? |
957 |
91 |
Gennem samtaler med
forældre? |
283 |
27 |
Gennem logbøger og
anden skriftlig formulering |
797 |
76 |
Gennem
brug af portefølje/portfolio |
0 |
0 |
Andet |
99 |
10 |
N=1047
Hvis andet, beskriv
venligst: Se outputfil
29) Inddragelse af
”Fælles Mål” i den løbende evaluering
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
Har skolen
opstillet retningslinjer for, hvordan ”Fælles Mål” bør indgå i den løbende
evaluering af undervisningen? |
2 % (20) |
15 % (157) |
31 % (327) |
26 % (272) |
26 % (265) |
100 % (1041) |
Foretager
skoleledelsen opfølgning på, hvordan
”Fælles Mål” indgår i den løbende evaluering af undervisningen? |
2 % (22) |
18 % (185) |
47 % (485) |
25 % (256) |
9 %
(88) |
100 % (1036) |
30) I
hvilken grad melder lærerne tilbage til skoleledelsen i forbindelse med
gennemførelsen af evalueringer i de enkelte klasser?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
44 |
4 |
I høj grad |
321 |
31 |
I nogen grad |
482 |
46 |
I mindre grad |
184 |
18 |
Slet ikke |
12 |
1 |
Ved ikke |
2 |
0 |
Total |
1045 |
100 |
Bemærk: 2 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
31)
I hvilken grad har skolen gjort brug af evalueringer som led i udviklingen af
nye initiativer og strategier for skolen?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
79 |
8 |
I høj grad |
357 |
34 |
I nogen grad |
431 |
41 |
I mindre grad |
154 |
15 |
Slet ikke |
13 |
1 |
Ved ikke |
10 |
1 |
Total |
1044 |
100 |
Bemærk: 3 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
32) Inddragelse af
”Fælles Mål” i Skole-/hjemsamarbejdet
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
Har skolen
opstillet retningslinjer for, hvordan ”Fælles Mål” bør indgå i
skole-/hjemsamarbejdet? |
2 % (25) |
16 % (166) |
31 % (320) |
25 % (255) |
26 % (273) |
100 % (1039) |
Foretager
skoleledelsen opfølgning på, hvordan
”Fælles Mål” indgår i skole-/hjemsamarbejdet? |
1 % (14) |
14 % (148) |
39 % (410) |
29 % (301) |
16 % (170) |
100 % (1043) |
33)
Undervisningsmaterialernes rolle i forbindelse med opfyldelse af ”Fælles Mål”
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet
ikke |
Total |
Foretager skolen
opfølgning på, hvorvidt undervisningsmaterialerne er egnede til at
understøtte en undervisning, som kan bidrage til opfyldelse af
intentionerne i ”Fælles Mål”? |
5 % (55) |
41 % (427) |
35 % (368) |
14 % (143) |
5 %
(51) |
100 % (1044) |
Bemærk: 3 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
I givet fald, hvordan
foregår denne opfølgning?
|
Antal |
% |
Tages op i
skolebestyrelsen |
153 |
15 |
Er uddelegeret til de
enkelte fagudvalg |
905 |
86 |
Skoleledelsen
foretager opfølgning |
294 |
28 |
Andet |
137 |
13 |
Hvis andet, beskriv
venligst:
Se outputfil
34)
I hvor høj grad har ”Fælles Mål” bidraget til, at din skole har
opprioriteret køb af undervisningsmateriale relevant for trinmålene i ”Fælles
Mål”?
|
Antal |
% |
I meget høj grad |
57 |
6 |
I høj grad |
394 |
38 |
I nogen grad |
391 |
37 |
I mindre grad |
142 |
14 |
Slet ikke |
31 |
3 |
Ved ikke |
30 |
3 |
Total |
1045 |
100 |
Bemærk: 2 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
35) Har der siden
lovens ikrafttræden været gennemført uddannelse/undervisning af skolens
personale/ledelse i relation til ”Fælles Mål”?
|
Antal |
% |
Ja |
672 |
65 |
Nej |
370 |
36 |
Total |
1042 |
100 |
Bemærk: 5 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
36) Hvor stor en
andel af skolens efteruddannelsesmidler anvendes på årsbasis på
leder-/personalekompetenceudvikling i relation til ”Fælles Mål”?
|
Antal |
% |
0-10 % |
220 |
21 |
10-20 % |
195 |
19 |
20-30 % |
208 |
20 |
30-40 % |
107 |
10 |
40-50 % |
85 |
8 |
50-60 % |
76 |
7 |
60-70 % |
49 |
5 |
70-80 % |
55 |
5 |
80-90 % |
16 |
2 |
90-100 % |
15 |
2 |
Total |
1026 |
100 |
Bemærk: 21 skoleledere
har ikke besvaret dette spørgsmål
37) Har skolen oplevet
lokale problemer og/eller begrænsninger med at implementere ”Fælles Mål” i
forhold til:
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet ikke |
Total |
Trinmålenes
ambitionsniveau |
3 % (31) |
15 % (149) |
38 % (387) |
33 % (342) |
12 % (119) |
100 % (1028) |
Trinmålenes antal
|
3 % (35) |
18 % (183) |
36 % (369) |
31 % (317) |
12 % (119) |
100 % (1023) |
Trinmålenes
evaluerbarhed |
3 % (29) |
14 % (137) |
44 % (443) |
31 % (309) |
10 % (96) |
100 % (1014) |
Undervisningsmaterialer |
2 % (18) |
12 % (117) |
36 % (370) |
39 % (393) |
12 % (122) |
100 % (1020) |
Undervisningslokaler |
8 % (79) |
17 % (177) |
28 % (286) |
32 % (324) |
15 % (157) |
100 % (1023) |
Lærernes uddannelse |
2 % (16) |
11 % (113) |
42 % (426) |
36 % (371) |
10 % (98) |
100 % (1024) |
Lærernes
efteruddannelse |
5 % (48) |
20 % (206) |
39 % (400) |
29 % (399) |
7 %
(71) |
100 % (1024) |
Lærernes holdninger |
1 % (12) |
7 % (69) |
30 % (303) |
45 % (463) |
17 % (176) |
100 % (1023) |
Skoleledelsens
holdninger |
0 %
(2) |
1 %
(5) |
9 % (95) |
51 % (524) |
39 % (395) |
100 % (1021) |
Skolebestyrelsernes
holdninger |
0 %
(4) |
1 %
(5) |
6 % (56) |
41 % (420) |
52 % (536) |
100,0 % (1021) |
Skolens
økonomi |
9 % (90) |
24 % (245) |
35 % (356) |
23 % (231) |
10 % (104) |
100 % (1026) |
Skolens
pædagogiske kultur |
1 % (13) |
6 % (63) |
31 % (318) |
44 % (444) |
18 % (182) |
100 % (1020) |
Skolens
evalueringskultur |
2 % (15) |
10 % (99) |
38 % (388) |
36 % (363) |
15 % (155) |
100 % (1020) |
Lærernes
arbejdstidsregler |
7 % (68) |
16 % (158) |
30 % (302) |
32 % (324) |
16 % (167) |
100 % (1019) |
Andre problemer |
2 %
(4) |
5 %
(9) |
11 % (20) |
9 % (16) |
72 % (128) |
100 % (178) |
Hvis andre problemer,
beskriv venligst: Se outputfil
38) Vurderes det på
baggrund af erfaringerne med ”Fælles Mål”, at lærerne opfatter fagenes trinmål
som afklarende i forhold til fagenes faglige
indhold og ambitionsniveau?
(populært udtrykt: Er det blevet ”lettere at være lærer” i forhold til at
vide, hvad der kræves fagligt?)
|
Antal |
% |
Ja |
590 |
57 |
Nej |
267 |
26 |
Ved ikke |
188 |
18 |
Total |
1045 |
100 |
Bemærk: 2 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
39)
Vurderes det på baggrund af erfaringerne med ”Fælles Mål”, at den anvendte
systematik i faghæfterne, der går igen i trin- og slutmål, læseplaner og
beskrivelser, har gjort arbejdet med fagene og på tværs af fagene lettere for
lærerne?
|
Antal |
% |
Ja |
527 |
50 |
Nej |
253 |
24 |
Ved ikke |
265 |
25 |
Total |
1045 |
100 |
Bemærk: 2 skoleledere har
ikke besvaret dette spørgsmål
40) Er der med afsæt
i ”Fælles Mål” iværksat initiativer i forhold til at fremme samarbejdet inden
for følgende:
|
I meget høj grad |
I
høj grad |
I
nogen grad |
I
mindre grad |
Slet ikke |
Total |
|
9 % (90) |
25 % (257) |
24 % (247) |
20 % (210) |
22 % (230) |
100 % (1034) |
|
11 % (110) |
35 % (359) |
29 % (302) |
13 % (132) |
13 % (131) |
100 % (1034) |
|
4 % (35) |
20 % (160) |
25 % (200) |
14 % (115) |
37 % (301) |
100 % (811) |
|
5 % (50) |
23 % (233) |
38 % (376) |
17 % (170) |
17 % (169) |
100 % (998) |
|
1 % (11) |
10 % (77) |
18 % (142) |
20 % (158) |
52 % (422) |
100 % (810) |
|
2 % (20) |
14 % (116) |
24 % (204) |
18 % (152) |
42 % (354) |
100 % (846) |
Hvis andre
initiativer, skriv venligst hvilke:
Se outputfil
41) Vurderer du -
samlet set - at ”Fælles Mål” er blevet mere integreret i skolens hverdag nu
sammenlignet med for ca. 2 år siden?
|
Antal |
% |
Ja |
964 |
93 |
Nej |
26 |
3 |
Ved ikke |
47 |
5 |
Total |
1037 |
100 |
Bemærk: 10 skoleledere
har ikke besvaret dette spørgsmål
42) Prioriter venligst
3 områder af nedenstående, som du i særlig grad mener, at ”Fælles Mål” har
haft positiv betydning for (sæt
maksimalt 3 krydser):
|
Antal |
% |
At lette overgangene
mellem skolens afdelinger, dvs. indskoling, mellemtrin og udskoling |
190 |
18 |
At sikre samarbejde
på tværs af fagene (tværfaglighed) |
83 |
8 |
At
styrke skole-hjemsamarbejdet |
111 |
11 |
At afklare fagenes
faglige indhold, mål og
ambitionsniveau |
857 |
82 |
At styrke
undervisningsdifferentieringen |
62 |
6 |
At identificere og
hjælpe elever med faglige problemer |
74 |
7 |
At
styrke arbejdet med rummelighed |
22 |
2 |
At styrke elevernes
faglige udvikling |
636 |
61 |
At styrke elevernes
alsidige personlige udvikling |
54 |
5 |
At begrænse brugen
af specialundervisning |
11 |
1 |
At styrke lærernes
samarbejde i team |
216 |
21 |
At identificere og
evaluere elevernes faglige udbytte af undervisningen |
428 |
41 |
|