Forelæsning 2
Metaforhjemmesiden ved Carlo Grevy - ny e-mail

Tilbage Hovedmenu Op Næste

Nyt - antologi om metaforer, metaforteori, kognitiv semantik og fagsprog

(af Grevy1984)

 

Fra klassiske til moderne metaforforståelser

Etymologi

græsk: metafora - meta pherein

meta: bagved,

pherein: at flytte, at bære, at ændre, at bevæge

"metaforen består i at give tingen et navn som tilhører noget andet"

"metaforen er anvendelsen af en fremmed term overført til noget andet…"

(Aristoteles v. hhv. Bywaters og Fyfes, til dansk v. cg)

metafor: at bære over, flytte fra et sted til et andet, overføre eller ombytte

en semantisk bevægelse - d.v.s. der er tale om en metaforisk definition af metafor

udlægninger: en term flyttes fra et område eller niveau til et andet - en term flyttes fra dens normale brug til en ny brug - en billedlig flytning

Oversættelser af Aristoteles

Metaforen består i at give ting navne…

Metaforen er anvendelsen af en fremmed term

"fremmed", modsat "ordinær" eller "almindelig", dvs. "afvigende" og "lånt"

ikke "fremmed" som "udenlandsk" eller "ukendt"!

Substitution: metaforer ses som fuldt "oversættelige", fx: "han er en ræv" = "han er snu" - "ræv" substitueres med "snu"

 

 

Aristoteles er ofte fejlagtigt blevet tillagt substitutionssynspunktet

- p.g.a. "fremmed" som "udenlandsk" og "ukendt"

- p.g.a. "oversættelse" fra et fremmes sprog

Aristoteles er ofte fejlagtigt blevet tillagt navngivningopfattelsen

Problematikken skyldes at metafor i første instans defineres metaforisk!

Proportionale metaforer med fire termer (kun Aristoteles)

A er i forhold til B, hvad C er i forhold til D

Bægeret er for Dionysos hvad skjoldet er for Ares. Vi bytter begge:

Dionysos' skjold - eller: Ares' bæger

Alderdom (D) er til livet (C) hvad aften (B) er til dag (A). Vi kan nu konstruere metaforerne:

aftenen (B) er dagens alderdom (D+A)

alderdommen (D) er livets aften (B+C)

dagen er alderdommens liv

livet er aftenens dag

Andre termer

"billedsprog"

"stilfigurer"

Ulla Albeck: "troper": metafor, metonymi, synekdoke og ironi

Synekdoke (del for helhed) fx: "Danmark har vundet", "jeg har læst Holberg"

Metonymi (ombytning) fx: "hun drak en hel flaske" (beholder for indhold), "banken opkøbte A.P. Møller (ejer for ejendom)

Metafor dækker både synekdoke og metonymi hvis Aristoteles's definition anvendes

Opdelingen kan være kunstig - den dækker kun formalia

Eksemplerne fra Albeck er litteratur!

Albeck: "egentlige" og "kombinerede" metaforer

"kæmme landet med en militærkiggert"

"hækle på en proklamation"

"han var åndeligt firkantet"

"leende sandhed"

"kombinerede":

"genitive forhold", "sammensætning", "prædikative forhold" (omsagnsled) og "appositionelt forhold" (navnetillæg: forklarende tilføjelse):

"sorgens sky" - "lovens tordenskrald"

"syndepjalter" - "længselsflod" - "stjernediamanter"

"gør lykken til hans vogn" - "vor harpe er blevet til grædende lyd"

"høje Nord, friheds hjem"

Personificering: levendegørelse af noget abstrakt

Besjæling: sjælelige egenskaber tillægges konkrete ting

- kan være egentlige og kombinerede…

"lovens hånd" - "troens våde øje"

alle er metaforer i Aristoteles's forstand: udtryk bruges på en "unormal" semantisk måde. Men opdelingen er problematisk og gælder kun illustrationerne.

Mål: at identificere eller forklare? at se hvordan metaforen er konstrueret eller hvordan den fungerer?

Samfund i forandring eller i status quo? Hvornår er noget "normalt"?

Hvorfor giver metaforerne mening når de er "unormal" brug?

Ricoeur opsummerer det antikke metaforbegreb

1) metaforen er en trope der vedrører benævnelser

2) metaforen udvider et navns mening via afvigelse fra det bogstavelige

3) afvigelsen baseres på lighed

4) ligheden er begrundelsen for ombytningen af ordene

5) der er ikke tale om en semantisk fornyelse hvorfor metaforen kan oversættes

6) metaforen leverer ikke ny information men nok en emotiel

Den antikken metaforopfattelsen (også Albeck) baserer sig på formelle ting ved sproget fx grammatik og syntaks og ikke på reelle metaforer!

En forståelse af metaforer ud fra kategorier (begreber)

Metaforer er en ytring, der består i eller implicerer et metaforisk forhold. Dette forhold kan bestemmes ved at bl.a. et begreb X (som ellers ikke sammenstilles med begrebet Y) nu siges at være en instans af samme kategori som Y.

Alt i verden

Konkreter - Abstrakter

Levende væsener - Døde ting

Dyr - Mennesker - Planter Flydende - Faste - Luftformige

Kvinder - Mænd Børn - Voksne

 

Alle Albecks eksempler kan indplaceres i et sådant system. Metaforen består i at "sammenblande" forskellige begreber i forskellige kategorier. Dette kan foregå enten direkte eller direkte:

 

"Peter er en ræv"

"Peters tanker er firkantede" (implicering: her siges indirekte at…)

Fra ornament til erkendelsesredskab (fra ca. 1960 til 1980)

Aristoteles: substitionsteorien

Richards: Interaktionsteorien

fx himlens øje - "øje" er anvendt som substitut for "sol"

metaforer: en mere omstændelig måde at sig noget på, som man lige så godt kunne have sigt direkte. Der er tale om et ornament.

"Øje" betyder ikke det samme som "sol" - der er fælles semantisk træk (rund)

Tertium comparationis! (det tredje sammenligningsled "rund"). Lighed ved overbegreb - fx "livets solnedgang" / "livets aften" - "sidste fase i et forløb"

Metaforer - også udfylde "huller" i sproget

Sammenligningsteorien (similaritetsteorien/komparationsteorien)

Svaghed - der er almindeligvis sammenligninger, også ved ikke-metaforer, fx:

"Jens er soldat" (Jens har egenskaber som en soldat).

Richard: Interaktionsteorien I (fra ca. 1960)

I 1930 brydes der med det antikke metaforbegreb - reelt sker det i ca. 1960

Richard antager:

1) metaforer indeholder ny information (den er ikke alene dekorativ)

2) metaforer er andet end en benævnelse (men vedrører noget begrebsmæssigt)

 

endvidere fremhæver han:

"metaforen er sprogets omnipotente princip"

hvorved han også hævder at

3) metaforer er ikke unormal sprogbrug!!! Metaforer er jo over alt!

Problem: metaforer idealiseres - de hives ud af sprogbrugssammenhæng og teorien bygger kun på eksempler

4) Metaforer vedrører tanker / ideer /udsagn

Richards: metaforen er to tanker af forskellig slags, aktivt samlet

Han kritiserer de mange begreber som bruges for at karakterisere metaforernes "to halvdele": figurer, det primære subjekt, den underliggende ide, det lånte, hvad der sammenlignes, ideen, dets billede etc.

"tenoren" (emnet) og "vehiklet" (redskabet)

fx "Peter" - "ræv"

der er en "spænding" mellem de tenor og vehiklet

Styrke: afstand til Aristoteles ved at hævde at vi har metaforer i alle sammenhænge - og ved at hævde at metaforerne indeholder ny information

 

Black: Interaktionsteorien II - filterteorien

Metaforen indeholder "det primære" og det "sekundære emne", som sammenstilles

- herved opnås ny viden som går ud over en evt. omskrivning!

- der skabes en kognitiv bestanddel

Black:
1) metaforen har to tydeligt adskilte emner - det primære og det sekundære

2) emnerne er "systemer af ting"

3) hvor "associerede implikationer" karakteriserer det sekundære emne

4) implikationerne er ofte "trivialiteter"

5) metaforen fremhæver, udtrykker og organiserer træk ved det primære emne

6) hvor de involverede ord skifter betydning

7) - men der er ingen simpel årsag til disse skift

Filterteorien - filtereffekt - noget ses i lyset af noget andet og etablerer indsigt

Skalamodelteorien - fx i atommodellen

fx: "Peter" ses gennem et rævefilter

De to dele af metaforen påvirker hinanden, fx i "Peter er en ræv" bliver ræve mere menneskelige samtidig med at mennesker bliver mere ræveagtige

Svaghed: Black er ikke metaforerne i forskellige konkrete sprogbrugssammenhænge - ukonkret vedr. "interaktion"

 

Lakoff & Johnson - kognitiv semantik (fra ca. 1980)

(kun introduktion)

Bygger angiveligt på undersøgelser af sprog (mest ordbøger)

Metaforer involverer vores måder at se og forstå noget på

- indeholder fordelene ved Richards og Blacks ideer

Metaforerne findes over alt - men specielt i hverdagen!

Ser sprog som tænkning

Undersøger "metaforiske begreber"

Undersøger mønstre, netværk, systemer i metaforerne

Svagheder: ser metaforer over alt og afgrænser ikke deres empiri konkret. De vægter ikke deres metaforer - alle forekommer lige væsentlige

 

Stålhammar: baggrund og begreber

Ser på metaforer i en lang række sagtekster - ser på fagsprog!

Forskningen i metaforer er steget!

før 1971: ca. 3000 værker

20 år efter: ca. 7000 værker

fra skønlitteratur til politik, økonomi, uddannelse, videnskab og teknik!

fra subjektive litterære dekorative formål til fagsprog

Døde, frosne, fikserede metaforer: bjergets fod, stoleben, flaskehals

Metaforer afslører tankemønstre - abstrakte begreber som rumlige forhold

Påvirkninger mellem hverdagssproget og fagsprogene

Baggrund: konstruktivisme (der er ingen objektiv verden - den konstrueres gennem sproget)

Oplysningstiden

Hobbes / Locke: vi skal tale om verden som den er - og undgå metaforer

Metaforer påvirker og udtrykker indsigter i verden (herunder faglige forhold)

 

14-03-05 / CG