Nyt - antologi om metaforer, metaforteori, kognitiv semantik og fagsprog |
Gå til vigtige informationer her Sidste gang ser vi på: (1) de resterende tekster, der er metaforer i, (2) det sidste af udleverede sider fra Grevy 2001 og (3) hjemmeopgaver (se kommentarer mv. under "Hjemmeopg. 2" ovenfor).
Grevy 2001 - 2. del Konklusioner og udblik
Scenarierne fungerer strukturerende på sprogbrugen Ikke alt inden for scenariernes område anvendes – kun et udpluk - fx: ikke klaverstemmeres ting mv. Værktøj -> edb-snedker, Komputer Klinic etc. Forudsigelighed Metaforhuller – fx inden for familiescenariet: børn, sønner, døtre, child etc.
Problem hvis vi siger, at vi tænker via metaforer – vi tænker meget mere end det! Derimod: de strukturelle forhold, fx i menneskescenariet
Diakroni: Over århundrede slår dagligsproglige scenarier over i metaforisk brug, der så leksikaliseres og igen bliver dagligsproglige og basis for nye metaforer.
Status - billedlige udtryk - feature of poetry (Britannica)
Sprogvidenskabelige opslagsværker: Bussmann, Bergenholtz m.fl. og Cramer: det samme – billedlige udtryk – konkretiseringer.
Metaforer: forhold vedr. sprog og ikke vedrørende tanker
Funktion: muligt for at tale om noget, vi ikke har forstand på.
Vi er begrænsede i vores perspektiv – vi siger hele tiden noget gammelt.
Metaforer: at sige noget andet If you want to understand life, don’t think about vibrant, throbbing gels and oozes, think about information technology (efter Paton 1994).
Når du skal tale om it – tal om mennesker Når du skal tale om økonomi – tal om ting og væsker Etc.
Vi kan ikke tale om tingene, som de er – men om noget andet, hvor vi bruger en begrænset struktur.
Hvis vi undrer os over det: måske tror vi, at vi kan forstå for
|